MUS-KUL. Fyndigt och roligt, säger Petrea Mellgren, Isabelle Andersson och Pelle Kloumann. Isabelle har bara en invändning: Det skulle ha varit ännu roligare med en riktig mus.
MUS-KUL. Fyndigt och roligt, säger Petrea Mellgren, Isabelle Andersson och Pelle Kloumann. Isabelle har bara en invändning: Det skulle ha varit ännu roligare med en riktig mus.

Musen en vinnare - på blodigt allvar

Publicerad
Uppdaterad
En nöjd mus som vilar mot en mjuk tampong.
Bakom den nya tampongreklamen, som hyllas av opinionsbildare och feminister, står tre studenter.
- Mens är inte en tabugrej, säger Maribel Östrand.
Reklam för bindor och tamponger brukar visa blått blod i sterila vattenglas, skildra kvinnor som är livrädda för läckage eller smusslar med små blommiga paket i handväskan. På den nya tampongreklamen vilar en tecknad mus mot en fluffig tampong. Budskapet är: "gör det bekvämt för din mus". - Tidigare reklam har känts klinisk, eller för mycket damtidning. Den här är jättesöt, säger Linda Skugge. Tre studenter på reklamskolan Berghs står bakom OB:s reklam: Maribel Östrand, Pontus Thorén och Henrik Täppmark. De gjorde det vinnande bidraget i en tävling som företaget arrangerade. - Vi ville göra en reklam som syntes i bruset, undvika blå vätska och sådant, säger Pontus Thorén.

Ville undvika blått

Tampongtillverkaren gav dem MVG i betyg - och det gjorde även feminister och opinionsbildare. - Den säger det den vill få sagt, och den gör det på ett behagligt och elegant sätt. Reklam i den här genren har ofta varit tråkig och sexistiskt modellmässig, säger PR-konsulten Paul Ronge. Reklamkampanjen pågår just nu i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag