Om du klickar på en uppseendeväckande nyhet i sociala medier riskerar du att registreras av främmande makt. Foto: ALEXEI NIKOLSKY / AP/ TTOm du klickar på en uppseendeväckande nyhet i sociala medier riskerar du att registreras av främmande makt. Foto: ALEXEI NIKOLSKY / AP/ TT
Om du klickar på en uppseendeväckande nyhet i sociala medier riskerar du att registreras av främmande makt. Foto: ALEXEI NIKOLSKY / AP/ TT
MSB-chefen Mikael Tofvesson ger rådet att alltid fundera på vem avsändaren är. Foto: ADRIAN WYLD / AP/ TTMSB-chefen Mikael Tofvesson ger rådet att alltid fundera på vem avsändaren är. Foto: ADRIAN WYLD / AP/ TT
MSB-chefen Mikael Tofvesson ger rådet att alltid fundera på vem avsändaren är. Foto: ADRIAN WYLD / AP/ TT

MSB: Namn på svenskar samlas in av andra länder

Publicerad

Om du klickar på en uppseendeväckande nyhet i sociala medier riskerar du att registreras i en databas som kontrolleras av främmande makt. 

Det uppger Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, rapporterar "Ekot"

Mikael Tofvesson, operativ chef för MSB:s organisation för valet, säger till "Ekot" att syftet med namninsamlingen är att "splittra och polarisera". 

I korta drag är det när man reagerar på sensationellt material i sociala medier, exempelvis en uppseendeväckande nyhet, som ens namn kan registreras i databaser som kontrolleras av främmande makter. 

Rådet: Tänk på vem avsändaren är 

Mikael Tofvesson säger till "Ekot":

– Om du ser en nyhet som gör dig så arg att du vill springa till valurnan, då ska du, innan du gör det, börja tänka efter: Vem är avsändaren? Varifrån kommer den här informationen? Vem är det som vill få mig att känna mig på det här sättet? 

Begreppet främmande makt avser generellt andra länder. 

"Ekot" håller dock fram Ryssland, som ofta beskylls för försökt till valpåverkan och som tidigare pekats ut av såväl MSB som försvarsminister Peter Hultqvist, S.  

Enligt Mikael Tofvesson gör de främmande makterna en analys över vilka personer de kan nå. 

Läs även: Hultqvists varning – inför valet 2018 

"Finns en hel bransch kring det här"

Metoderna kan påminna om dem som vanligt företag använder – där den som står bakom innehållet ser vilka användare som delat eller gillat det.  

– Artificiell intelligens, datainsamlingsverktyg – det är en hel bransch kring det här. När du klickar på något, då löper du stor risk att lämna ut uppgifter kring dig, säger Mikael Tofvesson till "Ekot". 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag