Foto: OLLE SPORRONGFoto: OLLE SPORRONG
 Foto: OLLE SPORRONG
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅNFoto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

MP:s hot – för att gå vidare med tågen

Publicerad

 

För att nå en överenskommelse med Socialdemokraterna om höghastighetstågen hotade Miljöpartiet att stoppa den nationella infrastrukturplanen helt, enligt uppgifter till Expressen. 

Nu är stämningen minst sagt laddad mellan de båda regeringspartierna. 

– Magdalena Andersson är inte nöjd med detta, säger en källa med insyn till Expressen. 

På tisdagen kunde SVT berätta att regeringspartierna nu är överens om hur man vill gå vidare med höghastighetstågen: år 2045 ska de nya stambanorna senast vara klara och det ska finnas ett tak för vad projektet får kosta. 

– Vi vill bygga nya stambanor för höghastighet, det är nödvändigt, inte minst med tanke på den utmaning som finns i dagens järnvägssystem, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT. 

Nu kan Expressen berätta om spelet bakom överenskommelsen, som blev klar sent på måndagskvällen. 

Hotade stoppa den nationella infrastrukturplanen

Enligt en källa med insyn har förhandlingen varit låst i flera veckor och den tågturné som MP gav sig ut på ska ha haft hade långt andra syften än vad det utåt sett verkade. 

– Strategin med den var att få med sig S-kommunalråden mot S-ledningen i den här frågan. Och det fick de.
Men enligt Expressens källa var det först när MP hotade med att helt stoppa den nationella infrastrukturplanen som – som i så fall skulle ha äventyrat investeringar för flera åt framöver – som S till slut fick vika sig. 

– Det var väldigt hård stämning redan innan, men jag tolkar det som att det är det som ändå landade överenskommelsen till slut. De insåg att om de redan fått kommunalråden och SKL emot sig, nu dessutom äventyrade de investeringar som ska ligga framöver. De klarar inte den situationen. 

"Magdalena Andersson är inte nöjd"

I förhandlingarna ska samtal ha skett på alla nivåer, men under ett par gånger ska till och med språkrör och statsminister Stefan Löfven ha träffats för att försöka lösa situationen. 

Hur är stämningen nu? 

– Inte bra. S känner sig ju ganska medtvingade på detta. Det är klart att de vill ju också bygga tåg, men för dem är det jobbigt att behöva framstå som det parti som slösar lite med pengar. För det här innebär ju trots allt att väldigt mycket pengar kommer att spenderas på att bygga tåg. Så det här var ju inte Magdalena Anderssons första alternativ, verkligen inte. Hon är inte nöjd med detta. 

När Expressen pratar med finansminister Magdalena Andersson (S) är hon förtegen om hur förhandlingarna gått till:
– Jag kan inte kommentera den typen av uppgifter. Men däremot, det är klart, den här infrastrukturplanen innebär ju investeringar för 600 miljarder som vi ska lägga ut och jättemycket av det kommer vara järnvägsinvesteringar. Så det är klart att båda regeringspartierna är intresserade av att vi ska komma framåt i den processen. 

– Men det är också bra för båda regeringspartierna att vi nu kan gå ut med en inbjudan till de borgerliga partierna för att diskutera höghastighetståg, för det här är ju en jätteinvestering som kommer sträcka sig över flera mandatperioder och då krävs ett brett stöd i riksdagen. 

Är du nöjd med den kompromiss som slöts med MP?

– Att vi ska bygga höghastighetsbanor har ju varit utgångspunkten för regeringens arbete hela vägen. Det var ju något som vi socialdemokrater också gick till val på. Det är bra att vi kan gå fram med den här inbjudan nu.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag