Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

MP:s hot – för att gå vidare med tågen

Foto: OLLE SPORRONG
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

 

För att nå en överenskommelse med Socialdemokraterna om höghastighetstågen hotade Miljöpartiet att stoppa den nationella infrastrukturplanen helt, enligt uppgifter till Expressen. 

Nu är stämningen minst sagt laddad mellan de båda regeringspartierna. 

– Magdalena Andersson är inte nöjd med detta, säger en källa med insyn till Expressen. 

På tisdagen kunde SVT berätta att regeringspartierna nu är överens om hur man vill gå vidare med höghastighetstågen: år 2045 ska de nya stambanorna senast vara klara och det ska finnas ett tak för vad projektet får kosta. 

– Vi vill bygga nya stambanor för höghastighet, det är nödvändigt, inte minst med tanke på den utmaning som finns i dagens järnvägssystem, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT. 

Nu kan Expressen berätta om spelet bakom överenskommelsen, som blev klar sent på måndagskvällen. 

Hotade stoppa den nationella infrastrukturplanen

Enligt en källa med insyn har förhandlingen varit låst i flera veckor och den tågturné som MP gav sig ut på ska ha haft hade långt andra syften än vad det utåt sett verkade. 

– Strategin med den var att få med sig S-kommunalråden mot S-ledningen i den här frågan. Och det fick de.
Men enligt Expressens källa var det först när MP hotade med att helt stoppa den nationella infrastrukturplanen som – som i så fall skulle ha äventyrat investeringar för flera åt framöver – som S till slut fick vika sig. 

– Det var väldigt hård stämning redan innan, men jag tolkar det som att det är det som ändå landade överenskommelsen till slut. De insåg att om de redan fått kommunalråden och SKL emot sig, nu dessutom äventyrade de investeringar som ska ligga framöver. De klarar inte den situationen. 

"Magdalena Andersson är inte nöjd"

I förhandlingarna ska samtal ha skett på alla nivåer, men under ett par gånger ska till och med språkrör och statsminister Stefan Löfven ha träffats för att försöka lösa situationen. 

Hur är stämningen nu? 

– Inte bra. S känner sig ju ganska medtvingade på detta. Det är klart att de vill ju också bygga tåg, men för dem är det jobbigt att behöva framstå som det parti som slösar lite med pengar. För det här innebär ju trots allt att väldigt mycket pengar kommer att spenderas på att bygga tåg. Så det här var ju inte Magdalena Anderssons första alternativ, verkligen inte. Hon är inte nöjd med detta. 

När Expressen pratar med finansminister Magdalena Andersson (S) är hon förtegen om hur förhandlingarna gått till:
– Jag kan inte kommentera den typen av uppgifter. Men däremot, det är klart, den här infrastrukturplanen innebär ju investeringar för 600 miljarder som vi ska lägga ut och jättemycket av det kommer vara järnvägsinvesteringar. Så det är klart att båda regeringspartierna är intresserade av att vi ska komma framåt i den processen. 

– Men det är också bra för båda regeringspartierna att vi nu kan gå ut med en inbjudan till de borgerliga partierna för att diskutera höghastighetståg, för det här är ju en jätteinvestering som kommer sträcka sig över flera mandatperioder och då krävs ett brett stöd i riksdagen. 

Är du nöjd med den kompromiss som slöts med MP?

– Att vi ska bygga höghastighetsbanor har ju varit utgångspunkten för regeringens arbete hela vägen. Det var ju något som vi socialdemokrater också gick till val på. Det är bra att vi kan gå fram med den här inbjudan nu.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!