Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

MP vill att Swedavia ska vara som Systembolaget

Foto: SYSTEMBOLAGET
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Statliga Swedavia, som äger och driver landets flygplatser, bör få i uppdrag att arbeta för minskat flygresande. 

Flygresereklam ska också innehålla information om klimatpåverkan, det skriver Miljöpartiets språkrör och klimatminister Isabella Lövin på Dagens Nyheters debattsida.  

Självklart ska vi fortsätta att resa, anser Isabella Lövin, som dock anser att det sker bäst med andra trafikslag i framtiden. Utsläppen från vårt flygresande riskerar nämligen att "bli större än Sveriges totala utsläpp redan år 2040".

Förslaget om Swedavias framtida uppdrag liknar Lövin vid Systembolaget, som både säljer alkohol och informerar om dess skadeverkningar på samma gång.

Utrikesflygen ska ta mer ansvar enligt Lövin

Debattartikeln i Dagens Nyheter publiceras i papperstidningen på söndagen, samma dag som den flygskatt som Miljöpartiet varit drivande i införs. 

 

LÄS MER: Svenskarna positiva till att införa flygskatt

 

Som ett ”naturligt nästa steg för att skapa samstämmighet i politiken” anser Lövin och Miljöpartiet alltså att statliga Swedavia ska få i uppdrag att arbeta för minskat flygresande. Det genom de två uppdragen: Att informera om flygets negativa klimatpåverkan och genom att ha krav på att den som gör reklam för en flygresa uppger hur stor klimatpåverkan flyg­resan har. 

I debattartikeln skriver Lövin även att det är utrikesflygen som måste ta mer ansvar då de står för 90 procent av flygets klimat­påverkan.

Flygskatten införs på påskdagen

Flygskatten som införs den 1 april höjer priset på flygresor i tre nivåer: Inrikesresor och resor inom Europa blir 60 kronor dyrare. För resor till länder utanför EU blir skatten 250 kronor om resan inte är längre än 600 mil. Längre resor än 600 mil blir 400 kronor dyrare.

Regeringen hoppas att skatten ska leda till att vi ändrar vårt beteende och flyger mindre.

Från flygbolagens sida har man protesterat mot den nya skatten.

 

LÄS MER: Skatteförändringarna 2018 - experten guidar 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.