MP-toppens ”skämt”: Köp menskonst för SD-pengar

SD:s reklam på tunnelbanetåget.
Foto: Henrik Mellström
MP:s regionråd Tomas Eriksson.
Foto: FREDRIK HJERLING / MILJÖPARTIET
Så kallad menskonst som tidigare synts i tunnelbanan.

Med anledning av den omdiskuterade SD-kampanjen i Stockholms tunnelbana reagerar nu det ansvariga regionrådet, miljöpartisten Tomas Eriksson. 

MP-toppen skriver på Twitter att han vill att SL använder SD-pengarna ”till inköp av menskonst till perrongerna”. 

– En fyndig tweet med glimten i ögat, säger SL:s styrelseordförande Kristoffer Tamsons (M). 

”Det var ett skämt”, skriver Tomas Erikssons pressekreterare till Expressen vid 10-tiden. 

SD:s kampanj med inklädda tunnelbanevagnar har de senaste dagarna väckt starka reaktioner i sociala medier. 

MP-regionrådet Tomas Eriksson är förste vice ordförande i styrelsen för AB Storstockholms lokaltrafik. Han sitter också i styrelsen för bland annat Trafiknämnden, SL Nya tunnelbanan AB och Waxholms Ångfartygs AB.

Eriksson skriver på twitter: 

”På nästa SL styrelsemöte ska jag förövrigt lägga förslaget om att alla pengar från SD tåget ska gå till inköp av menskonst till perrongerna.”

https://twitter.com/MpTomasE/status/1559590104053825536?s=20&t=jtLLP3w1IIayeDsOp_rBEQ

Som svar på en fråga från en följare försvarar Eriksson samtidigt att företaget sålt reklamen till Sverigedemokraterna.

”Det finns riktlinjer för kommersiell reklam och politisk reklam. Men svårt att påstå att SD reklamen i sig som bara är partisymbolen är hatisk eller bryter mot lagar. SL har tillåtit politisk reklam sedan 90-talet. Det går förstås att ändra men då får vi nog göra det för alla.”

”SL har sedan lång tid tillåtit politisk reklam”

I ett sms till Expressen på onsdagsmorgonen skriver Tomas Eriksson: 

”SL har sedan lång tid tillåtit politisk reklam. Vi lever i en demokrati som ger alla partier rätt att annonsera, så länge annonsen i sig inte bryter mot gällande lagstiftning. Den tweet som SD:s rättspolitiska talesperson sprider tycker jag är vidrig och den tar jag fullt avstånd ifrån, precis som deras politik i övrigt.”

Miljöpartiets regionråd Tomas Eriksson.
Foto: FREDRIK HJERLING / MILJÖPARTIET

Vid tiotiden på onsdagsförmiddagen meddelade MP-toppens pressekreterare att han inte menade allvar med tweeten.

– Det var ett skämt. 

Trafikregionrådet och styrelseordföranden för SL, M-politikern Kristoffer Tamsons:

– Jag och min kollega Tomas skämtade om detta med att använda pengarna till konstväxlingar, så det tycker jag var en fyndig tweet med glimten i ögat. Däremot tycker jag den tweet som någon Sverigedemokrat ägnat sig åt var osmaklig. Jag har också förstått att det varit mer den än reklamen i sig som väckt anstöt. Vad representanter för olika partier ägnar sig åt på sociala medier får du ta med dem och deras partiledare. I mitt eget parti hade sådant inte accepterats.

Trafikregionråd Kristoffer Tamsons.
Foto: MAGNUS HALLGREN / DN TT NYHETSBYRÅN

Kristoffer Tamsons syftar då på budskapet från Sverigedemokraternas rättspolitiske talesperson Tobias Andersson. 

Till bilden på SD-tåget skrev han på twitter: 

”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!”

https://twitter.com/SDTobbe/status/1559508416984502272?s=20&t=GaGTgNMlkYMMQIow9RTtnA

Budskapet har också kritiserats av bland andra L-partiledaren Johan Pehrson, som efter gårdagens partiledardebatt sa:

– Det är tragiskt att se. Han borde skämmas som riksdagsledamot.

SL-förare känner sig utsatta

Enligt Sekotidningen menar den lokala fackklubben att SD-tågen som rullar nu är en risk.

Förare har känt sig utsatta eftersom tågen kan attackeras av kritiker – och vissa känner sig inte bekväma med att köra tågen.

– Det är första gången som hela tåget, både inåt och utåt har partipolitisk reklam, säger Jannis Konstantis, ordförande för Seko Tunnelbanan, till tidningen.

S-styrelseledamoten i SL, Jens Sjöström, meddelar på onsdagsmorgonen att han inte vill kommentera utspelet från MP-regionrådet. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.