Miljöpartiet har under sin tid i regeringsställning kämpat för att minska antalet diesel- och bensinbilar på vägarna.
Den 1 juli i år blev det billigare att köpa en miljövänlig bil – och dyrare att köpa en som enbart går på bensin eller diesel. Miljöpartiets mål är att fossila bränslen ska sluta säljas helt till 2030.
Men Expressens granskning visar att många av MP:s partitoppar inte lever som de lär.
Av partiets samtliga riksdagsledamöter och ministrar har 38 procent bilar som drivs av endast bensin eller diesel. Tio av MP-topparna har ingen bil alls. Tittar man bara på dem med bil så stiger siffran för diesel- och bensinbilar till 58 procent.
Fyra av de 29 partitopparna står själva registrerade på bilar som går på endast diesel- eller bensin. Ytterligare sju har minst en diesel- eller bensinbil i familjen.
Bara två av MP-topparna kör elbil.
LÄS MER: Diesel – därför kan det vara både bra och dåligt
Miljöpartiets toppar kör miljöfarliga bilar
Att döma av inkomsterna bland de 29 granskade finns troligen de ekonomiska möjligheterna att byta en diesel- eller bensinbil mot en miljösmart men dyrare elbil – ingen av dem tjänar mindre än 65 400 kronor i månaden vilket är grundarvodet för en riksdagsledamot.
Flera av de granskade har högre inkomster än grundarvodet.

Det tidigare språkröret Peter Eriksson, som i dag är digitaliseringsminister, står för bland de största utsläppen bland MP-topparna. Som statsråd tjänar han 136 000 kronor i månaden.
Han kör en dieseldriven Volvo V70 som släpper ut 199 gram kväveoxider per kilometer – en hög siffra för en personbil.
Mellan 2015 och 2017 körde han i snitt 1 900 mil per år, visar besiktningsprotokollen. I snitt kör en svensk bil ungefär 1 200 mil per år.
LÄS MER: Så stora är de farliga utsläppen för de nya dieselbilarna

Peter Eriksson: ”Kör inte alls lika mycket”
Peter Eriksson är medveten om att hans bil drar mycket diesel och släpper ut stora mängder kväveoxider:
– Ja, det är ingen snålbränslebil det där, det kan jag hålla med om. Det har varit en bra bil att ha på landsbygden, man ska ha en rejäl bil att köra där, säger han.
Bilen används inte mycket, menar Eriksson:
– Jag kör inte mycket. Hade jag använt bilen mycket så hade jag inte haft en sån.
Men du kör ju ändå nästan 2000 mil per år?
– Nej det gör jag inte.
Vi har siffrorna från dina besiktningar – mellan år 2015 och 2017 körde du 5 700 mil.
– Jag hade den när jag satt i Europaparlamentet. Så då körde vi lite mer, när vi åkte runt lite grann för att lära oss mer om Europa. Men sedan jag blev statsråd så kör jag inte alls lika mycket.
Borde inte Miljöpartiets företrädare gå först i ledet i den här frågan?
– Ja, det kan man tycka. Jag har inte gjort det med den här, men jag kör väldigt lite bil faktiskt, säger Peter Eriksson.

Gruppledaren: "Skulle kunna ha 100 bilar"
Jonas Eriksson är riksdagsledamot och Miljöpartiets gruppledare i riksdagen. Han står själv som ägare till tre bilar, varav en är en dieseldriven husbil som väger 3,5 ton.
Han har inga planer på att sälja någon av bilarna.
– Jag skulle kunna ha 100 bilar på min parkering – det skulle i alla fall inte betyda något om jag inte körde tusentals mil med dem, säger Jonas Eriksson.
Men biltillverkning har väl miljöpåverkan?
– Jo, det är klart att de kostar miljö och energi att tillverka. Men att jag har två bilar och en husbil säger ingenting om min miljöpåverkan med de bilarna.
Enligt de senaste besiktningsprotokollen går Jonas Erikssons tre bilar totalt 4 200 mil per år, alltså i snitt 1 400 mil per bil och år.
Han förklarar köpet av bil nummer två med att den första inte hade plats för två barnstolar.
– Om jag då väljer att ha kvar min första bil, så kanske det till och med är mer miljövänligt att den står på min parkering än att jag säljer den till någon som kör den betydligt mer än vad jag gör, säger Jonas Eriksson.
Men det är väl bättre att någon annan köper din bil än att den personen går och köper en helt ny bil, om man vill få ner bilanvändandet?
– Den personen kanske köper en elcykel i stället.

Trafikpolitiska talespersonen: "Studerar djur"
Karin Svensson Smith är riksdagsledamot och Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson. Eftersom hon innehar ordförandeposten i riksdagens trafikutskott tjänar hon 30 procent mer än en vanlig riksdagsledamot och har en månadslön på 85 020 kronor.
Svensson Smiths familj har en av granskningens mest miljöovänliga bilar: en bensindriven Volvo från 1994. Bilen är registrerad på hennes make och enligt de tre senaste besiktningsprotokollen går den i snitt 1 500 mil per år – 300 mil mer än det nationella genomsnittet.
– Jag har inget körkort, jag åker buss och tåg och cyklar. Min man bestämmer själv vad han ska köpa för bil, säger Karin Svensson Smith.
Hon menar att det kan vara bättre att köra med en miljöfarlig bil än att köpa en ny miljövänlig:
– Det är väldigt mycket miljöpåverkan att tillverka och skrota en bil. Så att så länge den här går och man kör så lite som möjligt så tror jag för min del att det är bättre än att köpa en ny bil.
Den går ändå 1 500 mil per år, det är ganska mycket för en så miljöfarlig bil.
– Jag har inte koll på hur mycket han kör i jobbet eftersom jag bor i Stockholm och han i Lund. Så det har jag dålig uppfattning om.
Karin Svensson Smith menar att maken behöver bilen i jobbet.
– Han är fältekolog och behöver bilen för att studera djur.

Lövin: "Arbetar som stenhuggare"
Nyligen frågade SVT Opinion ut Miljöpartiets språkrör, klimatminister Isabella Lövin, om att hennes familj äger en dieseldriven pickup.
Bilen är tretton år gammal, släpper ut stora mängder kväveoxider och är registrerad på hennes make.
– Det är väl bra att berätta då att han jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar och verktyg där man ibland behöver använda den här, säger Isabella Lövin i programmet.
Men Lövins familj äger även två släp – även de registrerade på maken. Expressen har sökt Isabella Lövin för att fråga om hennes make inte kan frakta de tunga stenarna på något av släpen i stället. Hon svarar i ett sms:
"Pickupen som används för enstaka tunga transporter i makens arbete som stenhuggare, har gått mindre än 300 mil under det gångna året. Släpen kan inte ersätta behovet helt enkelt för att det ena släpet har havererat och är obrukbart, och det andra, som klarar 430 kg, inte tar tillräckligt med last."
Lövin är inte anträffbar för att kommentera vår granskning av MP-topparnas bilar. I stället hänvisar hennes pressekreterare till Miljöpartiets ekonomisk-politiska talesperson, riksdagsledamoten Janine Alm Ericsson.

"Lätt att göra rätt"
Alm Ericsson är en av två MP-toppar som kör elbil. Hon står själv registrerad som ägare till en Tesla Model X från 2016, som har ett nypris på minst en miljon kronor.
Vi berättar för henne att 38 procent av MP-topparna har bilar som går på enbart diesel eller bensin. Och att bara två av 29 ledamöter och statsråd kör elbil.
– Den politik vi går till val på och som vi har drivit under väldigt lång tid, är ju att göra det lättare för människor att göra rätt. Att fortsätta bygga ut alternativen så att fler kan resa klimatsmart och fossilfritt. Som bättre kollektivtrafik och snabbtåg till exempel, säger Janine Alm Ericsson.
Hade det inte varit lämpligt om man själv föregick med gott exempel?
– Man kan ju inte på det här sättet avgöra vem som behöver vilken bil. Det tydliga är ju att vi har en politik som gör att det ska bli billigare att göra det som är rätt och dyrare att göra det som är dåligt för miljön. Det gäller ju våra företrädare såväl som alla andra i samhället.
– Som politiska företrädare ska vi också bli granskade på den politik vi för, och hur vi implementerar den. Och sen vilka personliga val som våra företrädare gör i sitt privatliv utgår ju naturligtvis från vilka förutsättningar de har, precis som för alla andra människor, säger Janine Alm Ericsson.
Expressens granskning av MP-topparnas bilar
Av Miljöpartiets sex statsråd och 24 riksdagsledamöter har en person skyddade uppgifter. Vi utgick från resterande 29 personer.
Av dessa har:
- Fyra personer själv en bil som bara går på diesel eller bensin
- Sju personer en diesel/bensinbil i familjen
- Två personer elbil
- Tio personer ingen bil själv eller i familjen