Moderat åkte på resa till New York - för 100 000 kronor

Publicerad
Uppdaterad
100 000 kronor. Så mycket kostade trafikborgarrådet Ulla Hamiltons tjänsteresa till New York.
- Jag ville kunna sova bättre för att vara redo för tjänsteuppdraget när jag landade, säger Ulla Hamilton (M) till Metro.
Men tjänstemännen fick åka på vanliga biljetter. Efter att flera medier har rapporterat om resan, skriver hon nu på sin blogg att det var värdefullt att delta på konferensen.
För tre dagar och två nätter hotell blev notan för tre personer från Stockholms stad dyr. Mycket dyr. Det kostade skattebetalarna nämligen 100 000 kronor, enligt Metro.
Enbart trafikborgarrådet och toppmoderaten Ulla Hamiltons flygbiljett kostade tur och retur 33 000 kronor. Det var nästan dubbelt så dyrt som för tjänstemännens biljetter från Stockholms stad. Ulla Hamilton valde att resa i business class, medan de andra två fick åka på vanliga flygbiljetter.

Bokar inte sina egna resor

Ulla Hamilton och hennes medarbetare reste till konferensen Global partners summit i New York i juni i år. Uppdraget: diskutera tillväxt och arbetsmarknadsfrågor. Där bodde Hamilton på lyxhotellet Millennium Plaza.
Enligt moderatens pressekreterare Oliver Carrà är det inte politikerna själva som bokar sina resor.
– Det görs av internationella avdelningen hos oss. De har tittat på programmet och bestämt att det här är en bra resa att åka på, säger han till Expressen.se
Enligt Oliver Carrà var toppmoderaten Ulla Hamilton inbjuden av New York för att tala om Stockholms stads arbete.
- Rätt ska vara rätt. Man kan tycka att det är en dyr resa, det kan jag hålla med om, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag