Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Modellen har störtat två gånger – på fem månader

Så sent som i oktober störtade ett annat plan av samma modell. Foto: STR / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
I oktober omkom 189 personer i en olycka med samma flygplanstyp. Foto: STR / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Norwegian använder planen. Den här bilden visar ett Boeing 736 800-plan. Foto: JOHAN NILSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Olycksplatsen i Etiopien. Foto: Ethiopian Airlines/CNN

Fyra svenskar omkom i flygkraschen i Etiopien under söndagen.

Planet – en Boeing 737 Max 8 – är samma modell som dödskraschade i oktober.

Nu öppnar flera experter för att kräva ett förbud för flygplanstypen.

I Sverige använder bland annat Tui och Norwegian planen.

– Så länge det inte är några tecken på att det är ett utbrett problem så gör vi inget, säger pressjour på Tui.

På måndagen väljer Ethiopian Airlines att stoppa alla plan av modellen – och Kina uppmanar alla flygbolag i landet att stoppa samma sorts modell.

Passagerarplanet från Ethiopian Airlines, som störtade på söndagsmorgonen, var av modellen, Boeing 737 Max 8. Ett plan som togs i bruk i oktober förra året och som bara flugit 1200 timmar.

Det är samma flygplanstyp som det Lion Air-plan som störtade i Indonesien i oktober förra året, då 189 personer dog.

Efter den flygplansolyckan avslöjade nyhetsbyrån Bloomberg att flygplanstillverkaren Boeing skickat ut varningar till kunder som köpt deras flygplan Boeing 737 Max, som lanserades 2016, att det oväntat kan störtdyka under flygning.

Utredare sa då att piloterna verkade ha kämpat med ett automatiskt system som är till för att hindra överstegring, en ny funktion i Max-modellen.

Det finns i nuläget ingen information om att Ethiopian Airlines-planet skulle ha haft liknande problem. Men flygexperten Jan Ohlsson tycker att förloppet är identiskt med Lion Air-planets krasch. 

– 6 till 11 minuter från start, från relativt hög höjd tappar man kontakten med flygledningen. Planet befinner sig på exakt samma läge som Lion Air gjorde när det störtdök, säger han.

– Det här haveriet i Etiopien liknar det som inträffade i Indonesien. Farten för det etiopiska planet verkar ha varit instabil, och det var precis det som hände med det indonesiska planet, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker till SVT Nyheter.

Ett plan av flygplatstypen som störtat. Foto: STR / EPA / TT

”Extremt allvarligt”

Om det skulle visa sig ha varit samma fel som orsakade även den här kraschen vill Jan Ohlsson se ett flygförbud för modellen.

– Då ska Max-flygplanstypen ha flygförbud, för då är den osäker. Är det samma typ av olycka är det extremt allvarligt, säger han. 

Det finns ungefär 200 plan av modellen i bruk, men över 4000 plan ska vara beställda från Boeing.

Bland annat flyger Nowegian och Tui med flygplansmodellen. 

– Ja, det stämmer, säger Erik Karlsson, pressjour på Tui.  

– Vi har två stycken som vi flyger med i Sverige. Det är olika rutter, nu är de på väg hem från Gran Canaria. Annars är det olika rutter, både kortare och längre. 

TUI använder även de samma flygplanstyp. Bilden här visar ett Boeing 737 800-plan. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Kommer ni att vidta några åtgärder efter den andra olyckan på några månader med den flygtypen? 

– Inte i nuläget, eftersom vi inte vet orsakerna. Vi får vänta på utredningen och se vad som orsakade det här, säger Erik Karlsson. 

– Så länge det inte är några tecken på att det är ett utbrett problem så gör vi inget. Innan vi får något besked från Boeing eller från indikationer på att något är fel fortsätter vi flyga. Vi har så pass stora säkerhetsåtgärder så då flyger vi vidare med dem. 

Enligt honom har de inte haft några problem med planen. 

– Nej inte alls. Och skulle vi få in indikationer på att det är något fel på våra plan så skulle vi självklart ta till åtgärder. Våra flyg fungerar precis som de ska.

Norwegian vill inte kommentera.

Boeing har gått ut med ett uttalande:

”Vi är oerhört tagna av beskedet om passagerarnas och besättnings död. Boeings tekniska team är redo att assistera med teknisk hjälp på begäran.”

Det finns ungefär 200 plan av modellen i bruk, men över 4000 plan ska vara beställda från Boeing.

Ethiopian Airlines meddelade på måndagsmorgonen, svensk tid, att man väljer att markställa alla Boeing 737 Max 8-plan rapporterar Reuters.  

Kina uppmanar alla flygbolag i landet att stoppa samma sorts modell, vilket uppgår till cirka 100 flygplan totalt. Det är cirka en fjärdedel av hela den globala flottan, av Boeing 737 Max 8-modellen från Boeing.