Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ministerns öppna brev till MP:s språkrör

GÖTEBORG. Bråket om Förbifart Stockholm fortsätter. I dag skickar infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd, (M) ett öppet brev till Miljöpartiets språkrör med uppmaningen: Ändra åsikt!

– Jag tror det är väldigt uppenbart för många denna helg att det behövs tåg i stället, säger Gustav Fridolin.

I höst påbörjas bygget av motorvägsförbindelsen Förbifart Stockholm. Vägen till byggstart har kantats av kontroverser, och de fortsätter.

Miljöpartiet har sagt nej till Förbifart Stockholm, något som oroar alliansen. I ett öppet brev till partiet skriver infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd, att partiet måste ompröva sin syn på frågan under den pågående kongressen i Göteborg.

"Jag och många med mig ser med oro på vad som skulle bli resultatet om Miljöpartiet stoppade bygget av Förbifart Stockholm vid en rödgrön valseger.", står det att läsa i brevet.

"Måste förstå alternativ"

Har ni redan gett upp hoppet om valseger i höst? 

– Nej, absolut inte.  Men väljarna måste få en chans att veta och förstå vad alternativet blir om de röstar på en rödgrön regering.

Catharina Elmsäter-Svärd förklarar att hon skrev brevet för att rikta uppmärksamhet mot hur Miljöpartiet och Socialdemokraterna för väljarna bakom ljuset.

– Socialdemokraterna vill inte ta i frågan för de vet hur Miljöpartiet kämpar emot. De lurar väljarna när de inte är tydliga.

Gustav Fridolin kan inte förstå varför infrastrukturministern skickar det öppna brevet.

Resonerar helt fel

– Hon vill slösa bort uppemot 50 miljarder kronor på tre mil motorväg i Stockholm. Och den här helgen när Sverige svär över att man inte kommer fram och tågen står stilla tar hon sig tid att skriva ett brev till oppositionen. Hon vet mycket väl att vi inte vill slösa bort skattemiljarder på motorväg. Vi hoppas att stockholmarna i höst väljer ett parti som säger att de här pengarna behövs för annat.

Catharina Elmsäter-Svärd anser att Gustav Fridolin resonerar helt fel.

– Om man verkligen förstår hur hela regionen ser ut så vet man att vägen har lika stora problem som järnvägen. Essingeleden är vägens motsvarighet till järnvägens getingmidja. Inte förrän Förbifarten är på plats kan vi göra något åt Essingeleden, säger hon.

Detta är Förbifart Stockholm:

Trafikverket bygger ny sträckning för E4 väster om Stockholm. E4 Förbifart Stockholm är det största vägprojektet någonsin i Stockholms län. Det är en drygt 21 kilometer lång ny väg varav drygt 18 kilometer tunnel.

Budget: Knappt 28 miljarder kronor enligt 2009 års prisnivå. Därtill kommer ytterligare 17 miljarder kronor i räntor, enligt beräkningar av riksdagens utredningstjänst.

Källa: Stockholm stad.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.