Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ministern sågar förslaget – efter dödsolyckan i USA

Miljöminister Karolina Skoglund Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Efter dödsolyckan med en självkörande Uber-bil i Arizona sågar nu miljöminister Karolina Skog (MP) regeringens egen utredare. 

Hon säger bestämt nej till förslaget om att tillåta självkörande fordon på gång- och cykelbanor.

– Det är fullständigt uteslutet för Miljöpartiet att ställa sig bakom det, säger hon inför sin medverkan i Expressens politikprogram "Bara Politik" på onsdagskvällen. 

Sent i måndags kväll lokal tid dödades Elaine Herzberg, 49, när hon blev påkörd av en självkörande Volvo XC90 SUV i staden Tempe i den amerikanska delstaten Arizona. 

Det är den första kända dödsolyckan med en självkörande bil och Uber har stoppat projektet, enligt New York Times. 

Så sent som förra veckan överlämnade regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam sin utredning "Vägen till självkörande fordon" till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Ett av förslagen har väckt starka reaktioner hos organisationerna Cykelfrämjandet, Svensk Cykling och Svenska Cykelstäder. 

Sent i måndags kväll lokal tid dödades Elaine Herzberg, 49, när hon blev påkörd av en självkörande Volvo XC90 SUV i staden Tempe i den amerikanska delstaten Arizona. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN

Paketbud och pizzaleveranser på cykelbanan

Utredaren föreslår att självkörande fordon utan tillstånd ska få köra i upp till 20 kilometer i timmen på gång- och cykelbanor. Det kan handla om paketbud, pizzaleverans, eller sop- och vägsaltningsmaskiner.

– Ogenomtänkt och okunnigt, hävdade företrädare för de olika organisationerna i en debattartikel i tidningen Ny Teknik nyligen. 

Och nu får de stöd av miljöminister Karolina Skog, som frågas ut i Expressens politikmagasin "Bara Politik" på onsdagskvällen.  

Det är den första kända dödsolyckan med en självkörande bil och Uber har stoppat projektet, enligt New York Times. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN

– Förslaget att öppna upp cykelbanor för vissa självkörande fordon är helt fel enligt mig. Det är fullständigt uteslutet för MP att ställa sig bakom det. Cykeln blir allt populärare och det är förstås väldigt bra. Men det innebär också att våra cykelbanor blir allt trängre. Att då tillåta att självkörande motorfordon ska få köra där är bakvänt.

Hur ser du på utredningen i övrigt?

– Jag har inte satt mig in i utredningens alla detaljer. Men det är ett faktum att det här är en teknik som på ett eller annat sätt kommer komma, så det är klart att vi måste vara beredda på det.

När tror du vi har helt självkörande bilar i trafik i Sverige?

– Först vill jag slå fast att jag tycker det finns överdrivna förväntningar på självkörande bilar, effekterna kan bli både positiva och negativa vad gäller trafiksäkerhet och miljö. Det viktiga för mig är inte tekniken i sig, utan att vi frågar oss vad vi vill ha ut av självkörande bilar. Att kunna titta på film när man kör bil i all ära, men för det har vi redan tåg. Det huvudsakliga fokuset för mig är trafiksäkerheten. Vi skulle exempelvis kunna förse bilar med automatisk hastighetsbegränsning, så att det inte är möjligt att köra för fort.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!