Miljöminister Karolina Skoglund Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Miljöminister Karolina Skoglund  Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ministern sågar förslaget – efter dödsolyckan i USA

Publicerad

Efter dödsolyckan med en självkörande Uber-bil i Arizona sågar nu miljöminister Karolina Skog (MP) regeringens egen utredare. 

Hon säger bestämt nej till förslaget om att tillåta självkörande fordon på gång- och cykelbanor.

– Det är fullständigt uteslutet för Miljöpartiet att ställa sig bakom det, säger hon inför sin medverkan i Expressens politikprogram "Bara Politik" på onsdagskvällen. 

Sent i måndags kväll lokal tid dödades Elaine Herzberg, 49, när hon blev påkörd av en självkörande Volvo XC90 SUV i staden Tempe i den amerikanska delstaten Arizona. 

Det är den första kända dödsolyckan med en självkörande bil och Uber har stoppat projektet, enligt New York Times. 

Så sent som förra veckan överlämnade regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam sin utredning "Vägen till självkörande fordon" till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Ett av förslagen har väckt starka reaktioner hos organisationerna Cykelfrämjandet, Svensk Cykling och Svenska Cykelstäder. 

Sent i måndags kväll lokal tid dödades Elaine Herzberg, 49, när hon blev påkörd av en självkörande Volvo XC90 SUV i staden Tempe i den amerikanska delstaten Arizona. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN

Paketbud och pizzaleveranser på cykelbanan

Utredaren föreslår att självkörande fordon utan tillstånd ska få köra i upp till 20 kilometer i timmen på gång- och cykelbanor. Det kan handla om paketbud, pizzaleverans, eller sop- och vägsaltningsmaskiner.

– Ogenomtänkt och okunnigt, hävdade företrädare för de olika organisationerna i en debattartikel i tidningen Ny Teknik nyligen. 

Och nu får de stöd av miljöminister Karolina Skog, som frågas ut i Expressens politikmagasin "Bara Politik" på onsdagskvällen.  

Det är den första kända dödsolyckan med en självkörande bil och Uber har stoppat projektet, enligt New York Times. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN

– Förslaget att öppna upp cykelbanor för vissa självkörande fordon är helt fel enligt mig. Det är fullständigt uteslutet för MP att ställa sig bakom det. Cykeln blir allt populärare och det är förstås väldigt bra. Men det innebär också att våra cykelbanor blir allt trängre. Att då tillåta att självkörande motorfordon ska få köra där är bakvänt.

Hur ser du på utredningen i övrigt?

– Jag har inte satt mig in i utredningens alla detaljer. Men det är ett faktum att det här är en teknik som på ett eller annat sätt kommer komma, så det är klart att vi måste vara beredda på det.

När tror du vi har helt självkörande bilar i trafik i Sverige?

– Först vill jag slå fast att jag tycker det finns överdrivna förväntningar på självkörande bilar, effekterna kan bli både positiva och negativa vad gäller trafiksäkerhet och miljö. Det viktiga för mig är inte tekniken i sig, utan att vi frågar oss vad vi vill ha ut av självkörande bilar. Att kunna titta på film när man kör bil i all ära, men för det har vi redan tåg. Det huvudsakliga fokuset för mig är trafiksäkerheten. Vi skulle exempelvis kunna förse bilar med automatisk hastighetsbegränsning, så att det inte är möjligt att köra för fort.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag