Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Miljontals svenskars hälsouppgifter kan vara hotade

– Jag är för dåligt insatt, jag är ju verksamhetschef, säger Katarina Fröberg som är chef för körkortsavdelningen på Transportstyrelsen. Foto: / Transportstyrelsen
Transportstyrelsens skandalläcka av hemliga uppgifter kan innehålla känsliga hälsouppgifter om alla svenskar som har körkort.

Transportstyrelsens skandalläcka av hemliga uppgifter – som kan hota rikets säkerhet – kan även innehålla känsliga hälsouppgifter om alla svenskar som har körkort och alla som sökt tillstånd för att övningsköra.

Diabetesbehandling, yrsel, psykisk sjukdom, självmordsförsök och missbruk är några av de känsliga uppgifter som finns i Transportstyrelsens databas. 

– Jag är för dåligt insatt, jag är ju verksamhetschef, säger Katarina Fröberg som är chef för körkortsavdelningen på Transportstyrelsen. 

Transportstyrelsens generaldirektör har fått avgå och statsministern har KU-anmälts för det som anses vara en av de största läckorna av känsliga uppgifter till utlandet. Rapporteringen har fokuserat på de hemliga uppgifter som rör bland annat infrastruktur, hur mycket våra broar kan bära, vilka militärfordon som finns i landet och andra konkreta hot mot rikets säkerhet.

Men Transportstyrelsen sitter även på information om miljontals svenskars privata hälsotillstånd.

– Det känns obekvämt, jag vill själv välja vem jag berättar om min narkolepsi för. Det känns obehagligt om sådant läcker ut som kan användas emot en, säger Emma som är tvåbarnsmamma i Göteborg.

 

LÄS MER: "Transportstyrelsen vet våra sjukdomar"

 

Alla som söker körkortstillstånd måste svara på en rad känsliga frågor som omfattas av sekretess – exempelvis daglig medicinering, psykisk sjukdom, diabetes, hjärtproblem, minnesstörningar och även historiska problem med alkohol eller andra droger. De som svarar ärligt måste ofta lämna läkarintyg, och de som försöker undanhålla information från Transportstyrelsen kan sedan 2012 ha blivit anmälda för sitt hälsotillstånd av sin läkare – om de kan vara en fara i trafiken efter exempelvis ett epileptiskt anfall eller självmordsförsök. De senaste åren har det handlat om 15 019 anmälningar mot patienter av läkare och 17 228 svenskar som förlorat sina körkort på medicinsk grund.

Det är dessa uppgifter som kan vara del av Transportstyrelsen skandalläcka. Verksamhetschefen för myndighetens körkortsavdelning, Katarina Fröberg, menar dock att just svenskarnas hälsodeklarationer och läkarintyg är undantaget från vad som läckt.

– Dessa uppgifter är del av databasen, men de som jobbar med IT utanför myndigheten saknar möjlighet att läsa informationen. Det är inte krypterat men har ett annat gränssnitt så det går inte att läsa, säger Katarina Fröberg verksamhetschef körkort på Transportstyrelsen.

 

LÄS MER: "Försvarsutskottet kallar till krismöte" 

 

Enligt förundersökningen går det dock att läsa att minst 454 personer hos Transportstyrelsen redan förra sommaren hade full behörighet att läsa allt som rör svenska körkortsinnehavares och blivande övningskörares hälsa och läkarintyg. Och att utländska företag har kunnat ge sig själv behörigheter. Detta visar den förundersökning som nyligen gjordes offentlig av Säpo. I ett förhör med en anställd på Transportstyrelsens IT-avdelning framkommer det att Transportstyrelsen i samband med outsourcing gav administratörsbehörigheter till IBM Tjeckien. ”vilket innebär att de kan de lägga till och ta bort behörigheter i systemet som en del av driften” och en annan anställd säger i förhör med Säpo att: ” alla systemen är okypterade och helt öppna om du har administrativ behörighet.

Hur vet ni om hälsouppgifterna läckt eller ej?

– Allt finns i vårt ärendehanteringssystem och driftleverantörerna har inte det gränssnittet, säger Katarina Fröberg verksamhetschef Transportstyrelsen med ansvar för körkort.

Och vem köpte ni det som ni läser hälsouppgifterna i, det så kallade gränssnittet?

– Det vet jag inte, jag är för dåligt insatt, jag är ju verksamhetschef och försöker svara utifrån vad jag har fått lära mig och tagit reda på i dag, säger Katarina Fröberg på Transportstyrelsen.