Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Miljonstämning mot Kjöller efter storbråk

Hanne Kjöller.Foto: Cornelia Nordström

Storbråket om Hanne Kjöllers bok "En halv sanning är också en lögn" fortsätter.

Nu stäms författaren på miljonbelopp av krögaren Erik Videgård - som Kjöller felaktigt pekade ut som bostadsrättsägare.

Kritiken mot boken

HYRESRÄTT - INTE BOSTADSRÄTT

I boken "En halv sanning är också en lögn" skriver Hanne Kjöller att den cancerdrabbade krögaren som inte fick sjukpenning ägde en bostadsrätt värd 12,5 miljoner kronor. Men det är fel. Krögaren bor i en hyresrätt och detta fel har Hanne Kjöller bett om ursäkt för - och även gått ut med en rättelse för.

 

SVERIGES RADIO BEMÖTER KRITIKEN I ÖPPET BREV

Sveriges Radio har även de hävdat faktafel i boken. Kjöller skriver bland annat om Sveriges Radios rapportering om en man som efter en hjärnhinneinflammation utförsäkrats. "Hanne Kjöller har i tre års tid påstått att XX inte har haft hjärnhinneinflammation. Detta trots att två specialister i neurologi bedömt att han har haft just hjärnhinneinflammation. Varken läkare, specialister eller försäkringskassan har ifrågasatt XX:s diagnos.", skriver Sveriges Radio i ett öppet brev.
I Kjöllers bok framgår det dock att det är mannen själv som hävdat att han är sjukskriven under en annan diagnos.

 

KRITISERAR SR-DOKUMENTÄR

Kjöller kritiserar också Sveriges Radios dokumentär om en kvinna som spändes fast och våldtogs av polischefen Göran Lindberg. Hon menar att karaktärerna i dokumentären målas i svartvita termet och i rollerna som hjälte-skurk. Sveriges radios reporter menar i sin tur att Kjöller själv gör det hon anklagar SR för.

 

JANNE JOSEFSSONS CITAT

Kjöller skriver att Janne Josefsson ska ha sagt "Vi tar fram det som stärker de teser vi driver och trycker undan det andra". Men Josefsson hävdar att citatet är förvanskat. "Det är tvärtemot vad jag säger och det har jag begärt en rättelse för. De får rätta till det på något sätt", har Josefsson tidigare sagt till Expressen.
Senare visade det sig att citatet inte i sig är felaktigt, men Josefsson menar att det är ryckt ur sitt sammahang.

 

JK-ANMÄLAN

Erik Videgård anmälde Hanne Kjöller och hennes förlag Brombergs. Krögaren begärde 2,5 miljoner kronor i skadestånd. JK valde sedan att inte ta upp målet.

Faktarutan har uppdaterats 17/11 för att korrigera fel och förtydliga innehållet i debatten kring boken.

Erik Videgård har stämt Hanne Kjöller och förläggaren Dorotea Bromberg på 2,5 miljoner kronor för grovt förtal.

Krögaren har tidigare försökt få samma skadestånd genom att anmäla författaren till justitiekanslern, men det målet lades nyligen ner.

Bakgrunden är boken "En halv sanning är också en lögn" som Hanne Kjöller skrivit. I boken kritiserade Kjöller medierapporteringen kring cancersjuke krögaren Erik Videgård som nekades sjukpenning, en person hon själv inte nämner med namn.

"Djupt kränkande"

Kjöller, som även verkar som ledarskribent på Dagens Nyheter, skrev felaktigt att Videgård hade en bostadsrätt värd 12,5 miljoner kronor, vilket hon menade inte nämndes i medierapporteringen. Men Videgårds lägenhet var en hyresrätt.

"Hon har med den felaktiga uppgiften om bostadsrätten som bas även kommit med ett antal smädliga och falska uppfattningar om Eriks vandel vilket uppfattas som djupt kränkande och direkt felaktiga", står det i stämningsansökan.

När felet uppdagades bad Hanne Kjöller om ursäkt för felaktigheten med lägenheten - och har även gått ut med en rättelse.

Den omdebatterade boken "En halv sanning är också en lögn" har nominerats Stora fackbokspriset. Priset, som delas ut av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse, har en prissumma på 125 000 kronor och är Sveriges största fackbokspris, skriver TT.

Varken Hanne Kjöller eller Erik Videgård vill uttala sig om stämningsansökan. Expressen.se har sökt Dorotea Bromberg.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.