Företagsfilosofin lean anammas av allt fler svenska myndigheter.
Förhoppningen är att verksamheten ska effektiviseras på samma sätt som hos den japanska biltillverkaren Toyota, där lean genomsyrat produktionen sedan 80-talet.
Målet är snabbare och bättre service genom att de anställda peppas till att ta egna initiativ.
2012 efterlyste Försäkringskassan ett konsultbolag som kunde träna ledningen i strategiskt tänkande och få personalen att hitta sätt att jobba smartare.
Uppdraget gick till danska Valcon.
"Väl använda pengar"
Sedan dess har Valcon fakturerat Försäkringskassan 33,8 miljoner kronor. Och enligt Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson är det ingen tvekan om att leansatsningen varit en bra investering.
- Mycket väl använda pengar, sa Eliasson när Expressen träffade honom i söndags kväll.
- Valcon hjälper oss att hitta fokus på var vi gör skillnad i ledningen.
Bland personalen är bilden en annan. Nyligen besvarade 1168 anställda frågan: ”Vad är den största förändringen i ditt arbete med lean hittills?”
Bara 7 procent ansåg att satsningen hade lett till ”större kundfokus”.
Den stora majoriteten - 77 procent - kunde inte se någon skillnad överhuvudtaget.
8 procent svarade att lean inneburit ”mer förnyelse”.
8 procent kryssade i alternativet ”lärandet har ökat”.
"En övertro på lean"
- De som applåderar idéerna lean är framför allt cheferna. Men vi som handlägger ansökningar har inte tid att ta till oss de här idéerna, det känns bara som att vi måste jobba ännu snabbare.
Det säger en av flera anställda som Expressen pratat med. Beskrivningen bekräftas av andra röster.
- Man går en utbildning i några dagar, sen är man tillbaka i samma stress som innan, säger en medelålders kvinna som jobbat i drygt tjugo år
- Det finns absolut bra tankar i leanfilosofin, framför allt att goda idéer ska kanaliseras uppåt. Men hela proceduren kring hur detta ska gå till är komplicerad och i slutändan har man inte tid, säger en yngre kvinna.
Siv Norlin, lokal ordförande inom Fackförbundet ST, säger att undersökningen speglar medlemmarnas allmänna uppfattning.
- Det finns en övertro på lean. Självklart är det bra att anställda förväntas lösa fler problem, Försäkringskassan har varit för toppstyrd. Men då krävs att man får rätt stöd uppifrån.
Effekten kan dröja
Enkätresultatet publicerades på Försäkringskassans intranät ”FIA” i slutet av mars. Häromdagen ryckte ledningen ut till försvar för samarbetet med Valcon. HR-chefen Lars-Åke Brattlund menade att personalen sannolikt kommer att ändra uppfattning så småningom.
”Idag kan vi inte se de långsiktiga effekterna. Det kan vi kanske göra först om några år”, svarade han i en intern intervju.