Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Miljöministern flög till klimatmöte - två gånger

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Miljöminister Andreas Carlgrens alla flygresor.

Miljöminister Andreas Carlgren (C) tog vid två tillfällen flyget till klimattoppmötet i Köpenhamn i december. 

Under hela året var han en extremt flitig flygresenär, visar handlingar som Expressen tagit del av. 

- Jag skulle aldrig ha hunnit med jobbet om jag inte flugit, säger Carlgren till Expressen.

Miljöministerns flygresor förra året förde honom till fem världsdelar. Andreas Carlgren är faktiskt en av de mesta flygresenärerna i regeringen.

 Vid elva tillfällen använde han regeringsplanet, men då tillsammans med medarbetare. I övrigt flög han reguljärt.

 De flesta av dessa resor handlade om möten med andra länders miljöministrar och miljöexperter.

Påverkar klimatet negativt

 Flyg påverkar klimatet negativt genom utsläpp av koldioxid, kväveoxider, partiklar och vattenånga.

 Därför finns systemet med klimatkompensation som förenklat uttryckt innebär att en extra avgift läggs på flygbiljetten. När det gäller statliga myndigheter går pengarna från denna avgift via den statliga energimyndigheten till olika miljöprojekt i u-länderna. Dessa projekt ska syfta till att minska utsläpp av koldioxid.

 Regeringskansliets totala kostnad för klimatkompensationen blev förra året 3,8 miljoner kronor.

 Miljödepartementets andel blev cirka 300 000 kronor.

 Det innebär att medarbetarna på miljödepartementet - med Carlgren i spetsen - är några av regeringens flitigaste resenärer.

FÖRSVARAR SINA MÅNGA FLYGRESOR. "Vi hade nog aldrig kunnat hålla ihop EU så gott som vi gjorde om jag inte hade gjort det jobbet", säger Andreas Carlgren.  RESTE MED REGERINGSPLANET. Vid elva av resorna under 2009 flög Andreas Carlgren med regeringsplanet. Förra året betalade Carlgrens departement, miljödepartementet, 300 000 kronor i klimatkompensation för de anställdas flygresor. Foto: BOBBO LAUHAGE/KAMERAPRESS, Stefan SöderströmBara UD och justitiedepartementet betalar mer i klimatkompenstion och näringsdepartementet reser i princip lika mycket som miljödepartementet om man ska döma efter klimatkompenationern.

 Miljöminister Andreas Carlgren säger till Expressen om flygresorna till Köpenhamn:

 - Med det arbetsschema jag hade då fanns det inte en chans att jag skulle kunna ta tåget. Strax före en av resorna till Köpenhamn hade jag ett telefonmöte med alla Europas miljöministrar, och till exempel detta skulle jag inte ha hunnit med om jag inte tagit flyget.

"Vi klimatkompenserar"

 Om de övriga flygresorna säger Carlgren:

 - Jag var en av de mellan fem och tio miljöministrarna i världen som var mest aktiv i klimatförhandlingarna. Det hade aldrig varit möjligt att medverka på den nivån om jag inte hade flugit. Vi hade nog aldrig kunnat hålla ihop EU så gott som vi gjorde om jag inte hade gjort det jobbet.

 - Vi klimatkompenserar ju resorna och det innebär att vi betalar för av FN godkända projekt för minskning av utsläpp. Det kan exempelvis vara att det byggs vindkraftverk som ersätter smutsig kolkraft i u-länder.

FAKTA

ANDREAS CARLGRENS ALLA FLYGRESOR UNDER 2009


16 januari: Oskarshamn.
29 januari: Berlin.
3 februari: Warszawa.
16 februari: Johannesburg och Kapstaden.
20 februari: Johannesburg.
24 februari: Kapstaden.
1 mars: Bryssel.
11 mars: Tokyo.
24-25 mars: Strasbourg,Tallinn. Regeringsplanet.
30 mars: Paris och Amsterdam.
3 april: Bukarest. Regeringsplanet.
7 april: Paris.
13 april: Prag.
20 april: Lissabon. Regeringsplanet.
26 april: Washington.
5 maj: Budapest och Wien. Regeringsplanet.
13 maj: London och Dublin. Regeringsplanet.
24 maj: Paris.
28 maj: Sofia. Regeringsplanet.
3 juni: Karlstad.
5 juni: Ronneby.
8 juni: Rom och Valetta. Regeringsplanet.
21 juni: Mexico City.
30 juni: Köpenhamn.
6 juli: Rom.
11 juli: Peking.
23 juli: Trondheim.
23 augusti: Washington.
31 augusti: Bryssel.
7 september: London.
15 september: Washington.
18 september: New York.
7-9 oktober: Bratislava och Warszawa. Regeringsplanet.
12-13 oktober: Budapest och Rom. Regeringsplanet.
18-21 oktober: London, Strasbourg, Luxemburg. Regeringsplanet.
29 oktober: Barcelona.
31 oktober: Bryssel.
3 november: Barcelona.
9-10 november: Moskva. Regeringsplanet.
15 november: Köpenhamn.
20 november: Köpenhamn.
7 december: Köpenhamn.
11 december: Köpenhamn.

Kostnader för klimatkompensation vid flygresor år 2009 för varje
departement:

1 Utrikesdep: 1 510 000 kr
2 Justitiedep: 345 000 kr
3 Näringsdep: 305 000 kr
4 Miljödep: 300 000 kr
5 Finansdep: 260 000 kr
6 Socialdep: 195 000 kr
7 Jordbruksdep: 170 000 kr
8 Försvarsdep: 155 000 kr
9 Utbildningsdep: 140 000 kr
10 Statsrådsberedn: 120 000 kr
12 Regeringskansliets förvaltningsavdelning: 95 000 kr
13 Arbetsmarknadsdep: 65 000 kr
14 Kulturdep: 45 000 kr

* Regeringsplanet, eller statsflyget som är den korrekta benämningen, består av två jetplan av typen Gulfstream IV. De tillhör Försvarsmakten och tar tolv passagerare vardera med en besättning på fyra personer. Max flygtid är åtta timmar.
* Planen får användas av regeringskansliet, högsta militärledningen och hovet. De opererar från Bromma flygplats i Stockholm.
* Planens anropsnamn är Swedforce 21 respektive Swedforce 24.

Var det rätt av miljöministern att flyga till klimatmötet?

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.