Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mikaela Valtersson (MP) valde taxi framför pendeltåg

Mikaela Valtersson. Foto: Christian Örnberg
Kollektivtrafiken är en av Miljöpartiets viktigaste frågor men trots det valde språkrörskandidaten Mikaela Valtersson att åka taxi för 17 000 kronor på skattebetalarnas bekostnad trots att hon bor nära en pendeltågsstation.
Själv säger hon att det beror på att det var en stressig tid och att hon jobbade dygnet runt.
- Jag skulle aldrig åka taxi i stället för tåg, säger hon.
Miljöpartiet är stora förespråkare av kollektivtrafiken och vill att svenskarna i ökad utsträckning ska ställa bilen till förmån för exempelvis tåg. Men partiet har fått kritik för att vara hycklande i frågan då exempelvis språkröret Peter Eriksson 2004 gick ut och krävde straffskatt på bensinslukande stadsjeepar- samtidigt som han körde en själv.
Och nu visar en granskning av språkrörskandidaten Mikaela Valterssons taxikvitton att hon åkt taxi för 17 000 kronor i tjänsten under en sexmånadersperiod- trots att hon bor nära en pendeltågsstation. Mikaela Valtersson har tagit upp striden om en språkrörspost med valberedningens kandidat Åsa Romson och under lördagen avgörs vem av dem som blir nytt språkrör vid partiets kongress i Karlstad.

Kostar 400-500 kronor

Valterssons taxikvitton från Riksdagsförvaltningens ledamotservice visar att hon åkt taxi i tjänsten vid 43 tillfällen sedan slutet av oktober förra året. Den sammanlagda kostnaden för taxiresorna uppgår till drygt 17 000 kronor och det är skattebetalarna som får betala notan. De flesta av taxiresorna är mellan hennes bostad i Upplands Väsby och Riksdagen och kostar i snitt 400-500 kronor. Flera av resorna har gjorts sent på kvällen, runt midnatt, från Centralstationen eller Riksdagen till Valterssons bostad. Andra resor har gjorts på morgonen eller mitt på dagen från eller till Valterssons bostad.

"Jobbade dygnet runt"

Mikaela Valtersson säger att det var en stressig arbetssituation som gjorde att hon inte kunde åka kollektivt under den aktuella perioden.
- Jag jobbade med budgeten dygnet runt då och det blev mycket sena kvällar och nätter. Antingen gick det väldigt sena tåg eller inga alls. Det var en sådan intensiv arbetsperiod att jag tog taxi för att orka jobba, säger Mikaela Valtersson som dock menar att just denna period var exceptionell.
- Jag skulle aldrig åka taxi i stället för tåg, säger hon.