Mia om upptäckten i bebisjeansen: "Jag tycker att de har gått för långt".Mia om upptäckten i bebisjeansen: "Jag tycker att de har gått för långt".
Mia om upptäckten i bebisjeansen: "Jag tycker att de har gått för långt".
En kontroll på H&M:s webbsida visar att företaget säljer bebisjeans med beteckningen "slim fit" från fyra månader och uppåt.En kontroll på H&M:s webbsida visar att företaget säljer bebisjeans med beteckningen "slim fit" från fyra månader och uppåt.
En kontroll på H&M:s webbsida visar att företaget säljer bebisjeans med beteckningen "slim fit" från fyra månader och uppåt.

Mias ilska: "Sjukt med 'slim fit' till bebisar"

Publicerad

Mia, 27, skulle köpa kläder på H & M till sin åtta månaders bebis och på etiketten i byxorna hittade hon något som gjorde henne både paff och förbannad.

Jag visste inte om jag skulle ta det som ett skämt eller om det var seriöst. På bebisjeans? Det sänder ut helt fel budskap, säger hon.

Mia Örnjäger, föräldraledig IT-konsult i Solna, besökte en H & M-butik för att köpa kläder till sin son Alexander. Han är åtta månader så hon gick till babyavdelningen och kollade runt.

När jag skulle titta på storleken på jeansen såg jag att det stod "slim fit". Först blev jag paff, och sedan förbannad. Det är sjukt med "slim fit" till bebisar. De ska vara goa och runda, säger Mia Örnjäger.

En kontroll på H & M:s webbsida visar att företaget säljer bebisjeans med beteckningen "slim fit" från fyra månader och uppåt, och från 18 månader finns också storleken "skinny fit". "Slim" kan översättas med smal, "skinny" med mager.

"Gått för långt"

Jag tycker att de har gått för långt. Jag tycker att H & M som modehus borde ta ett större ansvar. Både de och andra klädkedjor har fått mycket kritik för kroppshetsen. Lär de sig aldrig?

Ätstörningar bland barn och unga är ett växande problem. I en undersökning från Rädda Barnen 2014 uppgav 17 procent av 25 000 utfrågade att de hade haft ätstörningar av olika slag.

Jag har inga problem med könsindelning av kläder. Det tycker jag tvärtom kan vara bra. Lättare att hitta. Men det smala kroppsidealet ska inte stämplas redan på våra småbarn. Det räcker att de hetsar oss vuxna. Det blir bara löjligt att ha de här beteckningarna på bebiskläder, säger Mia Örnjäger.

Så svarar H & M

Vi har ställt följande frågor till Joanna Morell, presskontakt för H & M Sverige. Varför har H & M-kläder beteckningar som "slim fit" för bebisar från 4 månader och "skinny fit" redan från 18 månader? Många unga människor har problem med ätstörningar - vilket budskap ger H & M till kunderna om till och med bebisar ska få beteckningar som "slim" och "skinny"?

Här är mejlsvaret från H & M: "Vi har valt att namnge våra olika jeansmodeller för att beskriva plaggets passform så att det ska bli enklare för kunden att hitta det man söker. Namnen på modellerna speglar därmed inga specifika ideal. ”Slim fit” är ett myntat uttryck för jeans med smal passform."

Mia säger att hon mycket väl vet att uttrycken refererar till passformen av plaggen och att olika passform måste finnas för att alla ser olika ut och trivs i olika sorters kläder.

- Men jag skulle gärna se en ny benämning, något annat än “slim fit” och “skinny fit”. Jag känner mig själv så pass förståndig att jag inte tar det på allvar. Och jag hoppas att inte föräldrar tänker "oj, min bebis kommer inte i slim fit" utan inser att det bara är löjligt, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag