Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

May, 32, kör mc-taxi i miljonstaden – men är mest rädd att dö av luften

Hon har ett av världens farligaste jobb. Tvåbarnsmamman May Insakon, 32 år, kör mc-taxi i Bangkok. Men det är inte trafiken hon är rädd för – utan luften.

– Pappa som också var mc-förare dog av lungcancer. Vissa kvällar hostar jag så det kommer blod, berättar May.

Rök och avgaser vilar som ett disigt filter över mångmiljonstaden Bangkok, Thailand. Här jobbar 32-åriga May Insakon som mc-chaufför, något som medför stora hälsorisker: ”I slutet av dagen känns det som att jag har kedjerökt”, säger hon. Foto: Paula Bronstein/Getty Images

De är Bangkok-trafikens ballerinor. Med balans och millimeterprecision tar de sig sicksackande fram mellan tutande bilar och svarta moln av avgaser. Trafiken kan ibland stå still i timmar. Slussen eller Tingstadstunneln är i jämförelse organiserade landsvägar.

Luftföroreningarna i storstäder som Bangkok står för runt sju miljoner dödsfall per år. Det är enligt Världshälsoorganisationen WHO världens enskilt största miljöhälsorisk.

– Jag har sett många förare som dött eller skadats i trafiken, men det vi alla är rädda för är luften. Den kommer vi inte undan, säger May.

När jag kom ner till sjukhuset var det bara dagar kvar, han såg ut som en tom påse. Alldeles vit och skrynklig.

Hon kör minst nio timmar om dagen, sex dagar i veckan. På det tjänar hon i snitt 300 baht per dag, 73 kronor.

Som många andra förare kommer hon från Thailands fattiga landsbygd. Hon växte upp i regionen Isan, bland risfält och grusvägar. Men en dag slutade hennes pappa – som jobbade som mc-taxiförare i Bangkok – att höra av sig.

– Han ville inte berätta för oss hur illa det var. Han visste att familjen var beroende av hans inkomst. När jag kom ner till sjukhuset var det bara dagar kvar, han såg ut som en tom påse. Alldeles vit och skrynklig, säger May.

Bilar, små mopeder och motorcyklar flyter samman till en flod av plåt och gummi i Bangkok. Mängden avgaser som varje dag pumpas ut i stadens luft gör att risken att drabbas av sjukdomar är stor för yrkeschaufförer som May Insakon. Foto: Paula Bronstein/Getty Images

Dagen efter sin pappas död tog hon över hans jobb, trots risken för en tidig död.

– Jag vill inte klaga, men självklart saknar jag mina barn hemma i Isan. Jag har en flicka på fem år och en pojke på åtta år. De bor med min mamma nu. Pengarna jag får in hjälper hela familjen och jag sparar så att de ska kunna få en bra utbildning, berättar May medan hon hostar till då en dieselbuss åker förbi och spyr ut svarta avgaser.

Det är de osynliga partiklarna som är farligast. De tar sig långt ner i lungorna och de minsta partiklarna kan även gå in i blodomloppet.

Varje dag andas hon in föroreningar och partiklar som ligger dubbelt över gränsvärdet, i vissa trafiktäta områden är värdena de fyrdubbla – trots det är Bangkok bara på plats 13 då det gäller ligan av förorenade städer i Asien. Enligt thailändska myndigheter har utsläppsnivåerna på grund av avgaser ökat år för år och tillsammans med skogsbränder och svedjebruk står utsläppen för ett av åtta dödsfall i världen.

Det är de osynliga partiklarna som är farligast.

De tar sig långt ner i lungorna och de minsta partiklarna kan även gå in i blodomloppet, enligt FN:s miljöprogram UNEP. Resultatet: Lungcancer, astma, bronkit, hjärtproblem, stroke och andra sjukdomar.

Mc-taxiföraren May Insakon är rädd att dö i förtid av avgaserna: ”Ibland försöker jag hålla andan bakom bussarna, men vad hjälper det?” Foto: Josephine Freje

Och eftersom Thailand är beroende av sin bilindustri har inte mycket gjorts för att minska utsläppen från de största bovarna industrin och trafiken.

Snarare tvärtom.

Den förra regeringen gav nämligen upp till 25 000 kronor till alla som bestämde sig för att köpa sin första bil. På bara ett år tog sig 1,4 miljoner nya bilar ut på vägarna.

Men det finns en ljusning.

Just nu pågår ett intensivt arbete för att införa miljöreformer.

Målet är att minska hälsoriskerna – och hela landet är drabbat. För trots att utsläppen till största del sker i storstäderna kan partiklarna färdas långt ut på landsbygden genom vind och vatten,

Det är läskigt när jag inser att stolen på balkongen där jag bor blir svart av luften.

En som i flera år rest och jobbat i de mest förorenade städerna är Gustav Mörck, 38 år, från Malmö. Han sitter på en restaurang ett stenkast från Mays mc-taxistopp. Bara en meter från serveringen trängs bilar och motorcyklar i en aldrig sinande ström.

– Det är läskigt när jag inser att stolen på balkongen där jag bor blir svart av luften. Här i Bangkok tar det två dagar, när jag bodde i Shanghai i Kina tog det bara en dag.

Gustav Mörck, 38, har bott i sammanlagt tre år i några av Asiens mest förorenade städer. Foto: Josephine Freje

På kvällen är det helt svart när man snyter sig, jag vill helst inte tänka på hur lungorna ser ut, säger Gustav Mörck.

Han tar ofta mc-taxi när trafiken står still eftersom det är den enda möjligheten att ta sig fram.

– Jag är väldigt imponerad av hur de klarar av ett så tungt och farligt jobb, det har hänt att jag blivit bjuden på middag av förarna trots att de knappt tjänar något, säger Gustav.

I slutet av dagen känns det som att jag har kedjerökt.

Medan mörkret lägger sig över Bangkok tjocknar trafiken och May Insakon är inne på sin tionde arbetstimme.

– I slutet av dagen känns det som att jag har kedjerökt, men jag är ändå glad att jag har ett jobb så jag kan hjälpa min familj, säger May innan hon åker i väg med ännu en kund på baksätet.

Hennes pappa blev 56 år. En gammal man för ett av världens farligaste jobb.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!