Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Matvarubutiker utsatta för bluff på Facebook

Foto: Sara Strandlund

Skriv ett tackmeddelande på Facebook och få ett gratis presentkort värd 1 000 kronor på matvarubutiken.

Erbjudandet har spridit sig som en löpeld på sociala medier, men nu slår butikskedjorna Willys och Coop larm.

– Det är helt enkelt en bluff, det finns inga presentkort att hämta, säger Johanna Eurén, pressansvarig på Willys.

Allt du behöver göra är att skriva "Tack Willys" eller "Tack Coop" på Facebook och dela erbjudandet, så får du plötsligt ett presentkort på 1 000 kronor på samma matvarubutik.

Låter det för bra för att vara sant?

Det är det också.

Budskapet har fått stor spridning genom sociala medier under helgen och fått många av matvarubutikerna Coop och Willys kunder att reagera.

"Är detta ett skämt?? För hur man än gjorde så kommer man inte till nått presentkort inte", skrev en kund till Willys.

"Usch, brukar inte vara dum och gå på sånt. Bort bort!, skrev en kund till Coop på Facebook.

"Presentkorten existerar inte"

Och nu väljer matvarubutikerna själva att lägga ut en varningstext på sin Facebook-sida.

"Just nu sprids en falsk tävling med Willys som avsändare här på Facebook. Vi vill betona att Willys inte ligger bakom detta. Presentkorten som utlovas existerar inte. Vi jobbar för fullt för att få bort inlägget och tävlingen från Facebook.", skriver Willys.

Och Coop, som har drabbats under måndagen, skriver ett liknande meddelande.

"Det sprids för tillfället en länk till en sajt som påstår att Coop skänker bort gratis presentkort på 1000 kronor. Coop ligger INTE ligger bakom detta presentkort. Det är ett falskt erbjudande och vi avråder bestämt från att klicka och sprida denna länk på Facebook. Vi arbetar på att få bort inlägget från Facebook", skriver de på Facebook.

Under helgen har kunder vänt sig till butikskedjan Willys i tron om att de ska kunna hämta ut ett presentkort, men fått gå därifrån tomhänta, berättar Johanna Eurén, pressansvarig.

– Det är naturligtvis negativt att de använder sig av vårt namn utan att vara kopplade till oss. Det är många som nu blir besvikna över att de inte har fått presentkort, säger Johanna Eurén.

"Vågar inte säga"

Sedan de fick nys om bluffen har de övertalat Facebook att plocka bort inlägget och överväger nu att polisanmäla detta.

Men vad det kan röra sig om för konsekvenser för de som gått på bluffen, kan de inte uttala sig om.

– Vi vågar inte säga vem som ligger bakom det eller vad de är ute efter, men det vi kan säga är att ni inte ska klicka eller gå in på hemsidan, säger Johanna Eurén.

Coop blev medvetna om bluffen även rörde deras butik under måndagen.

Pressansvariga Louise Stephen berättar att de nu jobbar för att få bort inlägget på Facebook, men menar att det är få kunder som har drabbats av bluffen hittills.

– Vi har inte drabbats i någon större utsträckning, utan det är mycket begränsat. Anledningen till att vi la upp meddelandet var i förebyggande syfte, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!