Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Maria Larsson lägger ansvar på kommunen

Foto: Martina Huber

Personal som tvingas jobba gratis och 26 hembesök på sex timmar.

Det är uppgifter som framkommer i SVT:s granskning av den kommunala hemtjänsten.

Nu kommenterar barn- och äldreminister Maria Larsson, KD, situationen för personalen inom hemtjänsten.

Och hon lägger stort ansvar på kommunerna.

– Det är en tydlig uppmaning till kommunerna att ta tag i det här, säger hon.

SVT har i flera inslag berättat om tajta tidsscheman för personalen inom hemtjänsten i bland annat Uppsala där personalen kan tvingas göra 26 hembesök på sex timmar.

Barn- och äldreminister Maria Larsson, KD, kommenterar nu situationen för personalen inom hemtjänsten för Expressen.se.

– Det här är jätteviktigt för kommunerna att se till att man har goda arbetsförhållanden för sin personal. Det här kommer att vara en av de största framtidsutmaningarna, att kunna rekrytera personal till äldreomsorgen. Man måste tänka över så man inte får äldreomsorgen som ett genomströmningsyrke. Det är en tydlig uppmaning till kommunerna att ta tag i det här.

Enligt SVT betalar flera kommuner dessutom så dåligt för hemtjänsten att personalen i de privata företagen tvingas jobba delar av arbetsdagen gratis. De låga ersättningarna har gjort att flera hemtjänstföretag i Stockholmsområdet sagt upp sina avtal med de kommuner som betalar allra sämst.

– Det finns en del brister i tilliten i hur kommunerna räknar ut ersättningen. Om man använder LOV, (Lag om valfrihetssystem) den nya lagstiftningen som vi har lagt fram är tanken att man ska ha samma ersättning som kommunens egen verksamhet kostar. Jag tycker att kommunerna bör redovisa öppet hur man beräknar ersättningen, säger Maria Larsson.

Hon fortsätter:

– Trots att personalen på många ställen uppenbarligen är stressad vekar inte de äldre märka av det, så de gör det på ett professionellt sätt.

Vad säger du till dem som jobbar inom hemtjänsten och upplever stress?

– Det är en jätteviktig kvalitetsfaktor att personalen känner att de kan ta sig tid för de äldre, hinna med pratstunden eller klappen på axeln eller kinden.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.