Många är fortfarande utan ström

Publicerad
Uppdaterad
Drygt 160 000 hushåll i Sverige fick strömmen utslagen av stormen Dagmar.
På flera håll i landet väntas problemen fortsätta under mellandagarna - så länge de hårda vindarna håller i sig.
- Västernorrland är helt klart där vi har de värsta problemen. Det är osäkert när vi kan komma i gång på allvar med felavhjälpning, säger Eon:s presschef Torbjörn Larsson till Expressen.se.
Stormen Dagmar blåste in över Sverige under juldagen.
I natt fortsatte vindarna att piska in från väst – något som lett till stora bekymmer för många svenskar.
De starka vindarna har lett till att stora vindfällen rivits ned över vägar, tågspår och elledningar.
När Expressen.se nådde de tre största svenska elbolagen – Eon, Vattenfall och Fortum – vid 8-tiden på annandagen så var drygt 160 000 hushåll utan el.

Värst i norr

För Eons kunder var läget värst i Västernorrland på annandagen. Även i Småland och Östergötland finns stora störningar.
– För vår del är läget just nu 57 345 hushåll utan el. Vi har börjat få tillbaka strömmen i Småland och Östergötland. Även i Stockholms län har vi nästan 6 000 hushåll utan el. Närmare 23 000 hushåll är utan ström i Västernorrland, det är helt klart där vi har de största problemen, sa Torbjörn Larsson på Eon.
Larsson visste inte när felavhjälpningen kunde påbörjas i Västernorrland, eftersom de starka vindarna omöjliggjorde trädröjning i området.
– Det blåser rätt rejält där fortfarande. Det är osäkert när vi kan komma i gång på allvar med felavhjälpning, säger han.

Helikopter felsöker

30 000 av Fortums kunder stod utan elektricitet på måndagsmorgonen.
– Värst är det i Gävleborg och Dalarna. Vi har ungefär 100 personer som är ute i alla berörda områden och röjer träd. En helikopter är på väg till Gävleborg för att felsöka elledningar i luften, säger Alexandra Hempel-Svenonius på Fortums presstjänst.
Hon uppskattar att cirka 4 000 hushåll i Gävleborg inte kommer få tillbaka elen under dagen.
– Vi tror att merparten av våra kunder kommer få tillbaka strömmen under dagen. Men vi räknar med ungefär 4 000 eftersläntrare där merparten finns i Gävleborg, säger Hempel-Svenonius.
En siffra som senare justerades senare till cirka 10 000 gävleborgare, i huvudsak i Hudiksvalls- och Bollnäsområdet, enligt TT.

Nedblåsna ledningar

Vattenfall är det elföretag som har drabbats hårdast av stormen. Hela 73 000 hushåll som har Vattenfall som operatör stod i morse utan el.
– Senaste lägesrapporten är att vi har flest strömlösa kunder i Bergslagen, Storstockholm, Mälardalen och delar av Västsverige, säger Viktoria Raft på Vattenfalls presstjänst.
Varför har ni så stora problem?
– Det handlar främst om elledningar som blåser ned eller träd som faller ned över elledningar, säger Viktoria Raft.
Hur ser läget ur för era ellösa kunder?
– Jag tror att det kommer börja ljusna i takt med att det ljusnar. Vi har reparatörer ute i stora delar av Västsverige, nu väntar vi på klartecken att få gå ut i de andra områdena. Jag hoppas att strömmen börjar komma tillbaka under förmiddagen.
Den som blir utan ström i mer än tolv timmar har rätt till avbrottsersättning.
Även i Finland och Norge är över 100 000 hushåll strömlösa, rapporterar TT.
Strax före midnatt hade Eon nästan 14 000 kunder utan el medan Vattenfalls siffra var nästan 19 000 strömlösa hushåll. Fortum hade drygt 15 500 kunder utan ström.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag