Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lubitz surfade på självmordssajter

Andreas Lubitz hade psykiska problem under en lång tid. Det finns dock fortfarande inget som tyder på varför piloten flög mot döden med planet och dess passagerare. Foto: Getty Images
Bild från torsdagen då polisen sökte igenom Lubitz hem. Foto: Martin Meissner

LONDON. Andrepiloten Andreas Lubitz hade haft självmordstankar redan innan han blev pilot.

Men mörkret fanns kvar även 2015. När polisen gick igenom hans dator fann de att han besökt självmordssajter på nätet.

ANDRA SJÄLVMORDS-KRASCHER

19 december 1997 104 döda

Silk Air flight 185 från Jakarta till Singapore störtar i Indonesien efter att ha störtdykt från marschhöjd. Kaptenen hade många arbetsrelaterade problem. Han tros ha kraschat planet när andrepiloten lämnade förarkabinen.

31 oktober 1999 217 döda

Egypt Air flight 990 störtar i Atlanten under en flygning från New York till Kairo. Andrepiloten tros avsiktligt ha kraschat planet som hämnd för att han var på väg att bli avstängd. Kaptenen kunde återvända in i cockpit, men kom för sent för att kunna rädda planet.

29 november 2013 33 döda

Mocambique Airlines flight 470 störtar under en flygning från Mocambiques huvudstad Maputo till Luanda i Angola. Planet kraschar i Namibia kort efter att andrepiloten ombord lämnat förarkabinen. Kaptenen hade programmerat in autopiloten att krascha.

Det finns invånare i tyska Montabaur - där andre piloten Andreas Lubitz växte upp - som tycker att åklagarna och media dömt honom på förhand. Att det kanske finns en annan orsak till flygkraschen förra tisdagen då Germanwings flight 9525 störtade i de franska alperna och alla de 150 ombord dödades.

Men inte ens hans egen släkt tror längre det. Så här säger andrepilotens faster, 79-åriga Brigitte, till tidningen Bild:

– Han flög avsiktligt in i bergsväggen. Det är svårt för familjen just nu.

– Jag visste inget om hans mentala problem eller hans ögonbekymmer.

Den tyska åklagarmyndigheten i Düsseldorf berättade i går i ett uttalande att Andreas Lubitz länge kämpat med psykologiska problem. Redan för flera år sedan - innan han utbildades till pilot - hade han fått psykoterapi eftersom han haft självmordstankar.

Men Andreas Lubitz trodde nu på slutet även att han hade fysiska problem, att hans ögon börjat svika honom. Det var, enligt den tyska tidningen Bild, därför han i år sökte sig till universitetssjukhuset i Düsseldorf för diagnostiska undersökningar.

Det finns en ögonklinik där och Lubitz kom dit flera gånger under februari och mars. Men läkarna fann inga fysiska fel på hans ögon.

Inget motiv

De tyska åklagarna och polis har intervjuat flera vänner och kolleger till Andreas Lubitz men har ännu inte funnit något klart motiv till hans agerande.

Det finns "ingen speciell situation som skulle kunna fungera som en trovärdig indikation på ett möjligt motiv", hette det i gårdagens uttalande.

En teori är dock att Andreas Lubitz fruktade att han skulle förlora sitt drömjobb eftersom han själv trodde att något var fel på ögonen.

– Om det verkligen var skälet till varför han tog livet av sig, så valde han att dö av helt fel orsaker, säger en utredare till Daily Mail.

– Han levde för att flyga och var livrädd för att förlora sin licens. Det skulle i hans värld ha varit värre än döden.

Beslagtog datorer

Polisen beslagtog bland annat Andreas Lubitz och flickvännen Kathrin Goldbachs datorer när de genomförde en husrannsakan förra torsdagen. En poliskälla berättar för International Business Times vad de fann:

– Vi har haft ett team som gått igenom hans dator. Informationen vi har är att han besökt de mörka sidorna av internet, bland annat sajter som är ägnade åt självmord.

Enligt Andreas Lubitz faster Brigitte så visade han aldrig utåt att något var fel.

– När vi hade familjesammankomster så var han alltid på gott humör. Han pratade aldrig om stress på arbetet. Vi var stolta över honom och att hans pojkdröm gått i uppfyllelse.

Andreas Lubitz lämnades ensam i förarkabinen när kapten Patrick Sondenheimer, gick på toaletten, en knapp halvtimme efter start från Barcelona.

Patrick Sondenheimer försökte sedan förgäves slå in dörren till cockpit när han inte släpptes tillbaka in. Han hyllas som en hjälte i Tyskland även om ansträngningarna var förgäves. Han hade tidigare arbetat på långflygningar med Lufthansa, men hade gått över till Germanwings i maj i fjol för att han ville ha mer tid över för familjen.

Hans farmor, Marianne Sondenheimer, säger till magasinet Bunte att det alltid hade varit hans dröm att bli pilot.

– Han var bara 34 år, han hade utbildat sig så han kunde följa sin dröm. Och nu detta...jag orkar inte följa nyheterna.

– Min sonson är död och allt på grund av någon idiot som gjorde detta mot hela flighten och dödade så många. Jag kan inte förstå.

– Hur kunde han göra det?

Det är vad en hel värld också undrar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!