Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

L:s vädjan till M: Delta i samtal om snabbtågen

Ekonomistudion: Tar liberalerna snabbtågen ut ur Januari-avtalet?
Liberalernas gruppledare Johan Pehrson.Foto: STELLA PICTURES / STELLA PICTURES
Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Liberalerna står fast vid att det krävs en uppgörelse med Moderaterna för att de nya snabbtågen ska bli verklighet. 

Men för att lösa upp knutarna i den infekterade frågan, som satt hela januarisamarbetet i gungning, vill partiet nu föra in andra infrastrukturprojekt i diskussionen.

Samtidigt vädjar man till Moderaterna att tacka ja till regeringens inbjudan.

– Man har ett ansvar att delta i samtalen, säger Liberalernas gruppledare Johan Pehrson.

Den planerade investeringen i nya stambanor för höghastighetståg har hamnat högst upp på den politiska dagordningen efter ett utspel av Liberalernas ledare Nyamko Sabuni.

Det var i en intervju i Dagens industri som hon gjorde klart att satsningen på snabbtåg, som beräknas kosta en bra bit över 200 miljarder kronor, bara kan bli verklighet om Moderaterna är med på uppgörelsen. 

Men Moderaterna säger bestämt nej, och tänker inte ens dyka upp till regeringens samtal.

– Jag ser ingen anledning att gå till samtal när vi har bestämt oss, sa partiets ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson till Di här om veckan. 

Även Kristdemokraterna har tagit ställning mot de nya stambanorna. 

Nyamko Sabuni.Foto: PELLE T NILSSON / SPA

Projektet i gungning

Det gör att hela projektet, som står inskrivet i januariavtalet mellan S, C, L och MP, nu hänger på en ytterst skör tråd. Och Sabunis utspel har skakat om januarisamarbetet. 

– Det finns inget som helst utrymme för L att dra tillbaka sitt stöd för nya stambanor om man vill behålla samarbetet, sa en hög företrädare i Miljöpartiet till Expressen förra veckan. 

Men nu gör Liberalerna alltså ett nytt utspel i frågan för att försöka lösa upp knutarna. 

Partiets gruppledare i riksdagen Johan Pehrson säger att Liberalerna nu vill bredda diskussionen och föra in helt andra infrastrukturprojekt för att nå en lösning som fler partier kan stå bakom. 

– Sverige befinner i helt uppenbart i en situation där vi är i behov av ett antal stora infrastrukturinvesteringar, och det gäller inte minst att bygga ut vår spårbundna trafik, men det kan även gälla andra projekt vi behöver göra. Och jag förutsätter att vi gemensamt, alla partier, har stora ambitioner, och då måste man delta i detta, säger Johan Pehrson. 

Liberalerna står fast vid att det krävs en uppgörelse med Moderaterna för att de nya snabbtågen ska bli verklighet.Foto: PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN

Så ska M lockas 

Han ser alltså framför sig att helt nya väg- och järnvägssatsningar bör ingå i diskussionen. Om Moderaterna vill föra in frågan om en ny östlig vägförbindelse i Stockholm, som partiet drivit på för länge, är det fritt fram, menar han. 

– Det viktiga är att vi enas om en bred satsning som fler partier kan vara med på. Behovet av investeringar i ny infrastruktur, som vi kan ha glädje av i generationer framåt, är mycket stort, säger han.  

Han pekar även på att frågan om att elektrifiering av vägarna, som Liberalerna drivit på för, bör tas med i diskussionen. 

Johan Pehrson vädjar samtidigt till Moderaterna att tacka ja till regeringens inbjudan. 

– Även om man tycker att den här satsningen är fel bör man vara beredd att diskutera detta. Från Liberalernas sida är det mycket, mycket angeläget att Moderaterna och Kristdemokraterna deltar, säger han och fortätter: 

– Att man kommer är något jag verkligen förväntar mig. Man har ett ansvar att delta i samtalen.

Vad gör ni om Moderaterna håller fast vid sitt nej? Kan man ändå gå vidare med höghastighetsbanan?

– Det ser väldigt, väldigt svårt ut, tycker jag. Då får vi se vad regeringen tänker göra. Då vill jag veta vad man tänker sig från finansdepartementet för att lösa finansieringen. Det blir i så fall föremål för förhandling. Men att finansiera nya stambanor för höghastighetståg över den löpande budgeten har vi mycket svårt att se hur det ska gå till, säger Johan Pehrson.

Även Kristdemokraterna har tagit ställning mot de nya stambanorna. Här syns Jakob Forssmed och Ebba Busch Thor.Foto: THOMMY TENGBORG/TT / TT NYHETSBYRÅN

”Tufft läge” för januarisamarbetet

Johan Pehrson beskriver situationen som januarisamarbetet hamnat i som en följd av snabbtågsfrågan som ”tuff”. 

– Här finns en uppenbar låsning, säger han, och pekar på att Liberalernas ja till snabbtåg förutsätter en bred uppslutning som finansieringen. 

– Löser man det – vilket kräver bredd - då står vi vid avtalet. Men jag kan konstatera att här har vi en tydlig målkonflikt i januariavtalet som vi behöver diskutera. Det står både att uppgörelsen om finansieringen ska ske brett och att banorna ska byggas.

Hur ett nytt infrastrukturpaket med nya stambanor för hundratals miljarder ska finansieras om det inte tas via statsbudgeten vill Johan Pehrson och Liberalerna inte specificera i dagsläget. 

Men enligt vad Expressen erfar kommer diskussionen mellan partierna som nu väntar även att involvera överskottsmålet och behovet av en förändring av det för att frigöra resurser till stambanorna. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.