I fredags rapporterades det om att SJ hade höjt prognosen över inställda avgångar ytterligare – till 70 stycken om dagen från de tidigare 30.
Orsaken har angetts vara SJ:s nya paneringsverktyg för scheman – som inte klarar att lägga fungerande scheman. Systemet ska ha lagt in scheman där lokförare får köra för lång tid i sträck och med kort varsel ha ändrat anställdas scheman, vilket lett till ett utbrett missnöje bland SJ-personal.
Facket kämpar för att få bättre framförhållning
Martin Alebring är lokförare och förtroendevald hos fackförbundet Seko. Han säger till SvD att schemaläggningen har börjat gå åt rätt håll men att facket fortfarande försöker få till en bättre framförhållning. Han anser dock att den överskuggande orsaken till tågkaoset är höga sjuktal.
– Vi har haft extremt höga sjuktal, precis som övriga samhället. Det har gjort att man fattat de här reduceringsplanerna. Samtidigt underlättar reduceringsplanerna planeringssituationen på företaget i och med att man får mindre att planera och man skapar en mer stabil produktion i stället för att behöva ställa in tåg med kort varsel, säger han till SvD.