Personuppgiftspolicy

Löfven duckar för uttalande om Transportstyrelsen

Stefan Löfvens pressekreterare hänvisar alla frågor till infrastrukturminister Anna Johansson. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Anna Kindberg Batra: "Dags att statsministern tar ansvar". Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) ser "mycket allvarligt" på Transportstyrelsens IT-skandal.

Oppositionen kräver svar – och misstroendeförklaring har nämnts.

– Nu är det dags att statsministern tar ansvar, har Anna Kinberg Batra, M, sagt.

Men från statsminister Stefan Löfvens håll är det knäpptyst – i stället hänvisas frågor till Anna Johansson.

Körkortsregister, känsliga uppgifter om vägar, broar, hamnar och tunnelbanor har läckt från Transportstyrelsen till icke-säkerhetskontrollerade tekniker i Östeuropa.

I läckaget ska militärens fordonsregister ingå. I registret finns även hemadresser till samtliga svenska stridspiloter.

– Den här skandalen verkar växa varje dag, det blir snarare fler frågetecken som tillkommer. Nu är det dags att statsministern tar ansvar, har Anna Kinberg Batra, Moderaternas partiledare, tidigare sagt.

LÄS MER: Sex frågor och svar om Transportstyrelsens IT-skandal

Björklund: Mycket allvarligt

Liberalernas partiledare Jan Björklund:

"Läckaget av hemliga uppgifter är mycket allvarligt. Vi utesluter inte misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd."

Bedömare har hävdat att informationen kan innebära risk för rikets säkerhet.

Försvarsutskottet avbröt sin semester för ett extrainsatt möte efter läckaget.

– Om de är korrekta så är det en tragedi, för både det militära och civila försvaret. Det bedömer jag vara förenat med kostnader, för att försöka begränsa skadan av det här. Det kan bli en fråga om merkostnader för det svenska försvaret, har Allan Widman, L, ordförande i riksdagens försvarsutskott, sagt.

Tyst från Löfven

Men från Stefan Löfven, S, har det varit tyst. Statsministern har inte gjort något officiellt uttalande ännu.

"Hej! Tyvärr är inte statsministern tillgänglig för intervjuer och det är infrastrukturministern som ni får kontakta i stället", skriver Ingela Nilsson, pressekreterare hos statsministern, i ett sms.

Anna Johansson efter försvarsutskottets extrainkallade möte:

– Jag uppskattar att så många ledamöter hade möjlighet att avbryta semestern för att komma till det här mötet så att vi har kunnat ge en bra information till ledamöterna. Det känns efter omständigheterna väl, sa Anna Johansson efter mötet, och avböjde sedan på att svara på fler frågor.

LÄS MER: Transportstyrelsen straffade anställda som larmade