Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Löfven: "Stöket och vinstjakten ska bort"

Under söndagen höll statsminister Stefan Löfven sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm. Foto: Christine Olsson/Tt

Carin Jämtin och Stefan Löfven innan talet.

Foto: Christine Olsson/TT

I sitt sommartal under söndagen presenterade statsminister Stefan Löfven en rad satsningar som ska lyfta skolan.

Miljarder ska gå till den svenska skolan.

– Det ska vara den absolut bästa ett samhälle kan skapa, säger Löfven.

Under söndagen höll statsminister Stefan Löfven sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm. Han började med att hylla våra svenska OS-hjältar och möttes av rungande applåder.

Liksom på den tidigare presskonferensen i dag lyfter han frågan om oron i världen, liksom de sexuella trakasserierna och bilbränder som härjat i Sverige. Han uppmanar till respekt mot kvinnor och fördömer även bilbränderna.

 

LÄS MER: Här är regeringens satsning på skolan

 

Stefan Löfven talade också om vad han ansåg ha varit ett lyckat regeringssamarbete med Miljöpartiet. Statsministern berörde även flyktingfrågan och manade till ett ökat ansvar.

– Solidaritet är en värdering som inte känner några nationsgränser. Fler länder måste göra mer, sade han under talet.

Satsningar på skolan

Bara ett par timmar innan Stefan Löfven höll sitt tal höll han en presskonferens tillsammans med regeringskollegan utbildningsminister Gustav Fridolin. Då presenterade de en rad satsningar på skolan. Man vill satsa på fler behöriga lärare, läslov i stället för höstlov och att alla elever ska ha möjlighet till lovskola.

 

LÄS MER: LR:s ordförande kritisk till förslaget

 

Den svenska skolan ska vara den absolut bästa ett samhälle kan skapa, lovade Löfven.

– I dagarna går 120 000 barn för första gången till skolan med samma pirr i magen. De här barnen kommer att fyllas med kunskap och då har vi som samhälle ett så oerhört stort ansvar att möta upp de här förväntningarna och detta pirr. I denna kunskapshunger ligger hela vår framtid, sade han.

Carin Jämtin, Stefan Löfven, Ulla Löfven och Gustav Fridolin i regnet. Foto: Pelle T Nilsson / STELLA PICTURES

Nya prioriteringar inom skolan

Löfven pekade på tre nya prioriteringar inom skolan.

• Lyfta lärarna - Fler utbildningsplatser, fler lärare, lönelyft och mindre administrativt.

• Tidigare insatser - "Vi ska göra mer de första skolåren. Hjälpa den som har halkat efter innan det är för sent".

• Ökad jämlikhet - "Alla skolor ska vara bra skolor. Nu tar vi ett tydligare statligt ansvar för att lyfta skolor med sämre studieresultat."

För att komma dit måste byråkratin minska, menar statsministern.

– Barnen ska ses bakom blanketterna, stöket ska bort och vinstjakten ska bort från utbildningssystemet. Skolan ska inte styras av företagens vilja till vinst, säger Löfven.

Stort reformprogram för skolan

Regeringen har lagt fram ett nytt reformprogram för skolan på över åtta miljarder per år. Skolan ska få mer resurser att anställa personal. Lärarnas administrativa arbete ska minska.

I höstens budget kommer resurser till ytterligare runt 3 000 utbildningsplatser till lärarutbildningarna.

60 000 lärare ska få högre lön genom statliga pengar, något som ska ge runt 3 000 kronor högre lön i månaden.

Kritisk till förslaget

Men att man väljer att satsa så mycket pengar på fler utbildningsplatser går inte hem hos Lärarnas riksförbund. Ordförande Åsa Fahlén hade hellre sett att man valt at prioritera andra aspekter inom läraryrket.

– Det är att angripa problemet från helt fel håll. Problemet i dag är inte att det finns för få platser, utan problemet är att det är för få som vill bli lärare. Det är för få som söker och det är för stora avhopp. Det är inte tillräckligt attraktivt helt enkelt, säger hon.

Hon är positiv till att man väljer att satsa på läsningen, som hon menar det finns stora problem med i Sverige. Men att införa en obligatorisk lovskola för elever i årskurs 8–9 är hon kritisk till.

– Har man inte tänkt sig att den vanliga skolan ska ha förmåga att hjälpa alla elever utifrån där de är. Att skolan just ska vara kompensatorisk. Så jag kan tycka att man borde kanske titta lite på vad det är i den ordinarie skolverksamheten som vi behöver förbättra för att alla ska nå de resultat som de kan. Då känner jag, att litar man inte på sin egen plan A, säger hon.