Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Linus var med och filmade Estonia – berättar om fyndet

Deltog i historiska filmningen – hör Linus Andersson berätta
Linus Andersson, 37, deltog i den nya filmningen av fartyget Estonia.Foto: Jonas Bosell
Bild ur den nya dokumentärserien, på ett hål i skrovet på Estonia, som sjönk 1994. Hålet är enligt uppgifterna fyra meter högt och har tidigare delvis ha legat dolt mot sjöbottnen.Foto: DPLAY/TT / TT NYHETSBYRÅN
Dokumentärserien har producerats av Dplay.Foto: DPLAY/TT / TT NYHETSBYRÅN
Estonias bortslitna bogvisir bärgades från havsbotten utanför Utö i oktober 1994.Foto: JAAKKO AVIKAINEN / AP TT NYHETSBYRÅN

Linus Andersson, 37, var en av de som deltog i den nya filmningen av Estonia. 

Nu berättar han om fyndet som skapat rubriker i flera dagar – enligt honom har hålet uppstått av en stark yttre kraft, antingen i vattenytan eller när fartyget träffade botten, säger han till SVT Nyheter Väst

För Expressen berättar han vidare:

– Vi såg hålet och tänkte ”vad fan är det här?”.

SVT var först med att intervjua Linus Andersson som nu är åtalad för brott mot lagen om skydd för gravfriden vid vraket efter passagerarfartyget Estonia. 

Linus Andersson var ombord på det tyskflaggade fartyget för ett år sen för att studera de skärmbilder som kom från en sjörobot vid vraket efter Estonia. 

Det var han som styrde undervattensroboten som filmade vad som dominerat nyhetsflödet de senaste dagarna: Ett fyra meter högt och 1,2 meter brett hål i styrbordssidan av Estonia skrov. 

– Vi såg hålet och tänkte ”vad fan är det här?”. Man blev väldigt ställd, säger han till Expressen. 

Han berättar hur det ”plötsligt såg ut som att båten tog slut” när de upptäckte en stor och hittills okänd skada i skrovet. 

– När man stöter på något som inte är förväntat så stannar man upp och går igenom situationen. Vi diskuterade om vi redan kan ha kommit till akten på båten? Fartyget bara försvann, säger han. 

Han säger till SVT att alla i filmteamet blev väldigt överraskade av fyndet, och att de inte sett en sådan stor reva i videomaterialet från de tidigare undersökningarna. 

Enligt Andersson, som är expert på att undersöka vrak och tidigare sjöbefäl, har hålet uppstått av en stark yttre kraft, antingen i vattenytan eller när fartyget träffade botten.

”Allt annat är tryckt inåt”

– Det finns faktiskt en bit plåt som är fläkt utåt, medan allt annat är tryckt inåt. Det kan tyda på att något har träffat och sedan åkt ut igen. Som gammalt sjöbefäl vet jag att det finns containrar och annat som farit överbord och flyter omkring och kan ställa till skada. Men jag vill ogärna spekulera, säger han till SVT. 

Till Expressen säger Linus Andersson att man kan utesluta att hålet har orsakats av en detonation inifrån fartyget. 

– Huvudskadan tycker jag visar väldigt tydligt på att det är en kraft utifrån och in. Speciellt eftersom den buktar inåt och fendern är helt hopskrynklad. Att det skulle vara en kraft inifrån har väl de flesta uteslutit vid det här laget, på grund av dokumenteringen som vi har gjort.  

– Det kan vara en yttre kraft. Men jag vill inte spekulera kring om det var en u-båt eller ett fartyg, utan bara en yttre kraft. Om det kommit vid ytan eller botten är inget jag kan uttala mig om heller. Utan vi har hittat en skada som vi dokumenterat och det finns inte direkt underlag, tycker jag, för att gå vidare eller fatta beslut på det. Utan jag ser det som ett underlag för att göra en vidare eller mer utförlig dokumentation. 

Linus Andersson efterlyser ny Estoniaundersökning

Linus Andersson anser att regeringen nu bör ta initiativ till en ny utredning. 

– Med metoderna som finns i dag kan jag inte se någon anledning att låta bli. Och metoderna som vi använder heter fotogrametri, för att få de här väldigt högupplösta modellerna. Så det finns teknik för att undersöka vraket på en nivå som nästan är densamma som om det vore på land. Jag tycker definitivt att man ska göra en fullskalig dokumentation av vraket. 

Linus Andersson själv står nu åtalad för brott mot lagen om skydd för gravfriden. Anledningen är att det är förbjudet att genomföra dykningar i området runt Estonia, eftersom det betraktas som en gravplats. 

Står åtalad

Han berättar vidare för SVT att han tycker att lagen borde ändras, att han är oskyldig och att ”Sverige inte kan hävda egen lagstiftning på internationellt vatten”. 

Samtidigt förstår han varför lagen finns. 

– Jag förstår att lagen för att skydda vraket efter Estonia finns. Det var också viktigt för mig med de etiska och moraliska aspekterna. Men när jag fick höra att anhörigföreningen närmast uppmuntrade oss kände jag mig trygg, säger han till SVT.

Sverige, Finland och Estland har alla bestämt att gravfrid ska råda vid Estonias vrak.  Bryter man mot detta kan det ge böter och fängelse upp till två år. Tyskland har däremot aldrig godkänt en sådan lag, och det var på ett tyskflaggat fartyg som Linus Andersson befann sig på. 

Överlevaren Rolf Sörman anser att tidigare utredning varit partisk och gjort ett dåligt jobb

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.