Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lastbilsförarens
ilska mot Ikea

Ikea svarade så här på Facebook: "chaufförerna är inte anställda av Ikea - trots det är det väldigt viktigt för oss att chaufförerna som transporterat våra produkter uppfyller de krav som är satta".
Foto: Henrik Isaksson / IBL
Kenneth Jaktlund, 51-årig lastbilschaufför i Umeå, har fått nog av kolleger som kör fulla.
Foto: Privat

Kenneth Jaktlund, 51-årig lastbilschaufför i Umeå, har fått nog av kolleger som kör fulla. När polisen häromdagen tog ännu en påverkad yrkesförare som hade lastat gods på Ikea och körde i väg med nära två promille i blodet kunde han inte hålla tyst.

– Ikea måste ta ansvar för fyllekörningar, och inte bara skylla på underleverantörer, säger han.

Lastbilschauffören hade i lördags lastat gods på Ikea i Älmhult när han i det hala väglaget körde av riksväg 23 utanför Växjö. När polisen kom till olycksplatsen upptäcktes att föraren var mycket berusad, och polisen uppmätte hans alkoholhalt till omkring två promille, enligt Smålandsposten. Han hade enligt uppgift till polisen druckit en flaska vodka dagen innan han satte sig i lastbilen.

Kenneth Jaktlund har varit yrkesförare i många år, 32 närmare bestämt. Han körde tidigare långtradare men sitter i dag mest bakom ratten i en mindre distributionsbil. Han blir arg när han tänker på att han kan möta berusade kolleger på vägen.

"För jävligt"

– Det är för jävligt, och för jävligt att företagen inte tar större ansvar. Framför allt de stora företagen som Ikea som har resurser för det. Man kanske inte ska begära att en liten byasåg kan kontrollera alla förare, men jag undrar om inte de har bättre koll ändå, säger han.

– De stora företagen ger sig ut på transportmarknaden och söker bara de billigaste alternativen. Men det billiga behöver inte vara bra.

Kenneth Jaktlund.
Foto: PRIVAT

Det här är inte första gången en transport av gods till och från Ikea har körts av berusade förare. Nyhetsartiklar från Smålandsposten och Tidningen Proffs visar att fallet med chauffören med två promille är den tredje Ikeaföraren på ett halvår som avslöjats som berusad bakom ratten.

Skrev på Facebook

I ett inlägg på Facebook undrar Kenneth Jaktlund hur Ikea ser på det här, vad det gör med Ikeas varumärke att förknippas med oansvariga och farliga transporter i trafiken. Han har också ett förslag till det svenska möbelföretaget.

"Ett enkelt sätt att komma tillrätta med så det inte upprepas är att, i likhet med en del andra företag i landet, införa blåskontroller vid ankomst till lastningsterminal. Samt om det dröjer med avgång, låta chauffören blåsa även då. Det är inte 100 procent säkert ändå, men man skulle upptäcka de flesta."

Ikea svarar på Facebook att "chaufförerna är inte anställda av Ikea - trots det är det väldigt viktigt för oss att chaufförerna som transporterat våra produkter uppfyller de krav som är satta."

Vi har sökt ansvariga på Ikea för att få svar på om företaget överväger att införa blåskontroller när förarna anländer till och lämnar lastningsterminalerna, men det vi får är ännu ett standardsvar från pressavdelningen.

"Transporter är en viktig fråga för Ikea-koncernen. Vi ser mycket allvarligt på rattfylleri som dessutom är ett brott mot svensk lag. Ikea Transport ställer höga krav på leverantörer angående lön, arbetsvillkor och att lagar följs. De följer också upp att detta efterlevs. Både genom egna och externa revisorer."

Kenneth Jaktlund i Umeå har sin uppfattning klar.

– Så svårt kan det inte vara att göra en kontroll om föraren är lämplig att köra, säger han.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.