Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Läsplattan kan göra barnen mer sociala

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Ny forskning visar att barn utvecklar sociala färdigheter med läsplattan.
Foto: Shutterstock

Surfplattor på förskolan kan öka barnens sociala förmåga och känsla för demokratiska spelregler.

Den slutsatsen gör Susanne Kjällander, 37, forskare vid Stockholms universitet, som under nästan två år studerat hur små barn använder läsplattorna.

– Barnens sociala förmåga kan öka eftersom barnen ges ett stort handlingsutrymme som är helt fantastiskt, där barnen hittar på egna aktiviteter och bjuder in varandra. Det är imponerande att se hur ettåringar hittar på regler för vems tur det är i leken med surfplattan, säger Susanne Kjällander till Expressen.

Susanne Kjällander har doktorerat på elevers lärande med datorer i skolan. Hon kom i förra veckan ut med en ny bok: "En dator per elev", som är ämnad som studentlitteratur.

Hon har avslutat sin forskning vid förskolor i Botkyrka kommun och fortsätter sin forskning på förskolor i Uppsala. Projektet heter "Plattan i mattan".

I flera kommuner har surfplattor köpts in till förskolorna, däribland Botkyrka kommun söder om Stockholm. Susanne Kjällander har sett hur små barn – till och med ettåringar – använder läsplattan och ibland kan mer än läraren. Och att barnen hjälps åt.

"Ingenting som är nödvändigt"

Vilket råd skulle du ge till småbarnsföräldrar – ska de köpa en surfplatta till sitt barn, om de har råd?

– Läsplattan är ett spännande komplement, men ingenting som är nödvändigt för barnet. Däremot är det ett fantastiskt redskap på förskolan, eftersom läsplattan tillför så många olika typer av resurser. Bland annat kan barnen, hur lätt som helst, skapa egna filmer. De vet vilken knapp de ska trycka på. De klickar knappen för att ta ett foto av till exempel en leksaksbil, sedan flyttar de bilen, klickar igen, flyttar bilen, klickar . Barnen är både avancerade och modiga, säger Susanne Kjällander.

Kjällanders forskning har refererats i andra medier, där hon menar att hon har blivit feltolkad, att barnens sociala förmåga skulle minska när de använder surfplattan.

Det är precis tvärtom, enligt Kjällander.

Hon menar att det digitala gränssnittet på läsplattor är enklare att hantera än på en dator och det finns symboler och ljud.

"Kan rita tillsammans"

– Barnen ligger i en ring på golvet runt surfplattan. Många appar som är designade för små barn gör att flera kan peka samtidigt. De kan till exempel rita tillsammans utan att behöva vänta på varandra.

– Jag har sett att barnen hela tiden bjuder in varandra och säger "kolla här" eller "kan du hjälpa mig?" och rent fysiskt tar varandra på axeln och säger att "nu är det din tur". Det är fantastiskt att se.

Har du jämfört din studie med hur barnen använder andra spel, som Fia med knuff?

– Nej, det har jag inte gjort. Däremot har jag sett, att när barnen spelat Fia med knuff på bordet, så vill de ofta leta reda på spelet på surfplattan. Det gäller alla möjliga spel och andra saker som till exempel lera. När de har lekt med lera vill de kolla om det finns någon lerapp.

Så slutsatsen är att man ska låta barnen leka med surfplattan?

– Jag har själv satt mina barn i en förskola där det inte finns surfplattor. Surfplattan är ingen sak som löser alla problem, utan en intressant resurs som är ett komplement, och enligt förskolans läroplan ska man förhålla sig till digitala resurser, säger Susanne Kjällander.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.