Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Larmet om olycksplanet: Metallen kan utmattas

Sorgearbetet fortsätter i Umeå
Sju män och två kvinnor dog i olyckan i Umeå. Foto: ERIK ABEL / TT NYHETSBYRÅN
Foto: ERIK ABEL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ytterligare två plan av modellen finns i Sverige. Foto: SAMUEL PETTERSSON / TT NYHETSBYRÅN

En pilot har tidigare dött i samband med en mystisk olycka med det australiska flygplanet. 

Australiska luftmyndigheter varnade redan förra året för att modellen GA8 Airvan kan drabbas av metallutmattning. 

I söndags dog ytterligare sju män och två kvinnor när det specialbyggda hopplanet störtade utanför Umeå. 

Ytterligare två plan av modellen GA8 Airvan som i söndags störtade utanför Umeå finns i Sverige. 

Strax efter olyckan gick Svenska Fallskärmsklubben ut med att man beslutat att stoppa alla flygningar med planet som tidigare varit inblandat i sammanlagt fem olyckor. 

En av dessa inträffade 2008 då en pilot i Australien tros ha omkommit efter att planet störtat i havet från 4 500 meters höjd. Ingen passagerare fanns med ombord och orsaken till olyckan har aldrig kunnat klargöras. 

Anledningen uppges vara att planet inte har någon svart låda och under utredningens gång kunde inte tillräckligt med vrakdelar hittas för att redovisa för händelseförloppet. 

– Det vore väldigt oansvarigt om vi fortsätter lasta in hoppare i maskinen som om inget har hänt, säger Per-Olov Humla, ordförande vid Svenska Fallskärmsföreningen till TT. 

Kan drabbas av metallutmattning

Det ska röra sig om ett produktionsfel där metallen getts en utformning som inte tidigare har testats när det gället metallutmattning – ett uttryck som innebär att metallkonstruktioner kan få en kortare livslängd än tillverkaren tänkt sig. 

I en utredning från ScienceDirect som publicerades 1981 bedöms 306 olyckor mellan åren 1934 och 1981 orsakats av metallutmattning. 

Den australiska flygmyndigheten ”Casa” skriver i en varning som kom i maj förra året att det är fästena mellan vingstöden och flygkroppen på den aktuella modellen som kan komma att drabbas av metallutmattning. 

Enligt tidningen ska den europeiska flygmyndigheten EASA varit medveten om problemet men har inte utfärdat några egna bestämmelser. 

Detta trots att de australiska flygmyndigheterna skriver i en tvingande servicebulletin att stöden bör undersökas för att se om det finns sprickor eller rost. 

Vidare myndigheterna att felet enbart gäller vissa fästen som monterats på vissa plan. Om något av dessa fanns på olycksplanet är fortfarande okänt. 

Stoppar alla flygningar 

Det specialbyggda GA8 Airvan med amerikansktillverkad motor köptes av fallskärmskubben i Umeå 2013. 

Internationella medier har tidigare rapporterat att planet skulle vara överbelastat då planet, byggt för åtta passagerare. Under söndagen lyfte med nio personer ombord. Senare har uppgifterna dementerats då det är byggt för åtta passagerare samt en pilot. 

GA8 Airvan är specialbyggt för att kunna starta och landa i primitiva förhållanden och har en skjutdörr för att förenkla fallskärmshoppning. 

Gipps Areo har fem flygplansmodeller som samtliga är av liten modell. GA8 Airvan är deras storsäljare och den så kallade ”Mesen” var ett av de tre plan som används av svenska fallskärmsklubbar i dag. 

Efter olyckan utanför Umeå har nu Svenska Fallskärmsförbundet beslutat att stoppa alla flygningar med planet. trots att tillverkaren ännu inte kommenterat olyckan. 

Axel blev vittne till flygkraschen i Umeå

Planet inblandat i minst fem olyckor

Under måndagen har även Transportstyrelsen meddelat att man dragit tillbaka luftvärdighetsbeviset för de svenska planen av samma modell. 

”Som en skyddsåtgärd har Transportstyrelsen i dag beslutat att de återstående två flygplan av samma modell som finns i det svenska luftfartygsregistret kommer att ställas på marken”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Planet som användes i Umeå hade bara tre veckor innan olyckan, den 25 juni, fått ett förnyat luftvärdighetsbevis som visar att planet är besiktigat och servat som det ska. 

Beviset skulle varit giltigt fram till nästa år. 

Minst fem olyckor kan kopplas till de omkring 200 plan som finns av modell GA8 Airvan. SvD rapporterar även att det tidigare rapporterats om motorfel hos planet vid fem separata tillfällen. 

Olyckor med GA8 Airvan

2008: Australien

Från 4 500 meters höjd störtade planet i havet tillsammans med piloten. Orsaken bakom olyckan har aldrig kunnat klargöras då vrakdelar efter planet saknas och det inte bar på någon svart låda. 

 

2010: Swindon, Storbritannien

Med åtta fallskärmshoppare ombord förlorade piloten kontroll över planet under starten. Anledningen tros ha varit frost i motorn. I samband med kraschen fick en av fallskärmshopparna en whiplashskada och piloten var tvungen att föras till sjukhus i helikopter med svåra skador i benen. 

 

2010: Tasmanien, Australien

Planet med sex passagerare skulle flyga en kort sträcka då piloten flög rakt in i ett moln under landning. När planet kom ut ur molnet hade planet kommit alldeles för nära marken och snuddade vid trätopparna innan det kraschade i marken. En av passagerarna fick lindriga skador i samband med olyckan. 

 

2010: New South Wales, Australien

Efter att piloten felbedömt avståndet till marken vid landning snuddade planet vid en hangar och kraschade mot marken. Vid landningen förlorade piloten kontrollen över planet som krockade med ytterligare en hangar i metall. Piloten klarade sig men skadades under landningen. 

 

2014: Cayenne, Sydamerika 

Det var under en testflygning som piloten upptäckte ett motorfel direkt efter start och kunde göra en säker nödlandning. Efter att en mekaniker tittat på planet bestämde man sig för att göra ytterligare en testflygning. Den här gången förlorade motorn ström tre minuter efter start och då piloten gjorde ytterligare en nödlandning förlorade planet sitt underrede. Trots att piloten klarade sig från olyckan utan skador träffade det avslitna underredet mekanikern som fick allvarliga skador. 

Se presskonferensen om flygolyckan