Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Larmet: Flykten till Europa har aldrig varit dödligare

Josepha från Kamerun blev upplockad just av ett sådant räddningsfartyg, ”Open Arms”. Fotografen Juan Medina dokumenterade allt. Foto: JUAN MEDINA / REUTERS TT NYHETSBYRÅN

Risken att dö under färden över Medelhavet är nu en på 18.

Det är som att slå en femma och en sexa med två tärningar.

Josepha från Kamerun rullade tärningarna och hade tur.

Det hade inte kvinnan och den fyraåriga pojken som fanns i gummiflotten med henne.

Det kom nya siffror från FN:s flyktingkommissariat, UNHCR, i söndags om flykting- och migrantströmmarna till Europa. Det var ingen tillfällighet att rapporten släpptes då, den 2 september.

Det var just det datumet 2015 som treåriga Alan Kurdi drunknade när familjen försökte ta sig från Turkiet till Grekland. Bilden på den döde pojken på stranden väckte fasa men också sympati i Europa för flyktingarnas öden.

Tysklands Angela Merkel öppnade Tysklands gränser. Sverige tog det året in över 160 000 asylsökande.

Det ser mycket annorlunda ut i dag, tre år senare. Högerextrema protesterar i tyska Chemnitz, i Sverige är Sverigedemokraterna på väg att bli ett av Sveriges största partier, i Ungern sätter dubbelstängel och taggtråd stopp och i Italien vägrar den nya regeringen fartyg angöra som har räddade flyktingar och migranter ombord.

240 migranter räddades på Medelhavet och anländer här till Motrils hamn i Spanien. Migranterna åkte på fem små båtar och var på väg till Europa. Foto: PEDRO FEIXAS / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Det är främst via Medelhavet som flyktingarna och migranter tar sig till Europa. Från Grekland i öster till Spanien i väster.

De fortsätter komma men det är betydligt färre nu än 2015 och 2016. Ta Italien. I augusti 2016 kom det cirka 21 000, i fjol samma månad hade siffran sjunkit till 4 000 och i år låg siffran på cirka 2 000.

Oddsen har aldrig varit så här dåliga

Men om färre nu kommer, så har resan å andra sidan blivit desto farligare. Medelhavet har länge varit ett Dödens hav för de som försöker ta sig över på knappt sjövärdiga båtar eller gummiflottar.

Men oddsen har aldrig varit så här dåliga. Från januari till och med juli i år har 18 500 människor tagit sig till Italien från främst Libyen. 1 095 av dem dog, enligt UNHCR:s rapport.

Det gör en på 18. Det är tre gånger så hög sannolikhet som under 2015. Och minns att sedan 2013 har över 16 000 drunknat i Medelhavet. 

Orsakerna till att sannolikheten för att dö har ökat är flera. Men den viktigaste, enligt UNHCR, är att betydligt färre räddningsoperationer nu pågår än för ett år sedan.

Italien slöt i fjol ett avtal med Libyen och den libyska kustbevakningen har nu huvuduppgiften att hitta migranter på vattnet och transportera dem tillbaka till Libyen.

Frivilligorganisationer har tidigare plockat upp många nödställda från egna fartyg, men Italien har begränsat dessa organisationers verksamhet. Italien menar att de fungerar som en magnet och bara lockar än fler att försöka ta sig över. 

År 2017 räddade åtta fartyg från frivilligorganisationer 39 000 flyktingar och migranter. I år är det bara två fartyg som fått verka.

Migranter som försökte korsa Medelhavet över till Italien i januari i år. 800 flyktingar räddades av hjälporganisationen SOS Mediterranee. Foto: LAURIN SCHMID/SOS MEDITERRA / DPA/IBL
800 flyktingar räddades i operationen. Foto: LAURIN SCHMID/SOS MEDITERRA / DPA/IBL

Josepha från Kamerun blev upplockad just av ett sådant räddningsfartyg, ”Open Arms”. Fotografen Juan Medina dokumenterade allt.

Josepha var enda som rörde sig i flotten

Han tillbringade 29 dagar ombord på ”Open Arms”. Under den tiden såg han inte någon annan räddningsbåt. Ett Panama-registrerat fartyg hade larmat om flotten där Josepha låg men seglat förbi.

Hon var den enda som rörde sig i gummiflotten och vinkade matt med en hand när ”Open Arms” närmade sig. De andra två i flotten rörde sig inte. De var redan döda. En fyråårig pojke och en kvinna.

Josepha togs svårt chockad och medtagen ombord.

– Jag klamrade mig fast vid flotten i flera nätter, sjöng psalmer och bad till Gud, berättade hon för läkarna som behandlade henne.

Hon berättade också för en italiensk journalist ombord att hon var 40 år och hade lämnat Kamerun eftersom hon misshandlades av sin make. Han var arg eftersom hon inte kunde bli gravid.

Enligt Frivilligorganisationen Open Arms så hade den libyska kustbevakningen plockat upp större delen av Josephas grupp men hon och den andra kvinnan vägrade kliva ombord eftersom de inte ville tillbaka till helvetet i Libyen.

Det var Libyens kollaps efter Moammar Khadaffis fall som öppnade möjligheten för flyktingar och migranter att ta sig över Medelhavet den vägen. Men de behandlas ofta mycket illa av människosmugglarna och ligor i Libyen.

När UNHCR 2017 intervjuade personer från Eritrea, Guinea och Sudan som kommit till Italien så svarade 44 procent av dem att de bevittnat ett eller fler dödsfall under resan, 64 procent sa att de blivit misshandlade fysiskt, elva procent hade blivit skjutna eller hotats med skjutvapen.

Italien stängde sina hamnar 

Ett dilemma för politikerna i Europa är att deras väljare i val efter val visat att de vill minska på invandringen. Många av dem som försöker ta sig över Medelhavet är också ekonomiska migranter, snarare än personer som flyr krig och förföljelse.

Spansk polis tar hand om två unga flyktingpojkar, som räddats på Medelhavet. Foto: MARCOS MORENO / AP TT / NTB SCANPIX

Den största folkgruppen som hittills i år kommit till Italien är exempelvis tunisier, ett land i fred där just inga utsätts för politisk förföljelse. Men ekonomin går inget vidare.

Både Italien och Malta har denna sommar tidvis stängt sina hamnar och fartygen har fått segla till Spanien i stället, det land som för tillfället tar in flest. Men eftersom antalet som försöker komma har sjunkit kraftigt sedan 2015 och 2016 så anser UNHCR att den hårdare politiken på Medelhavet är en skam.

– Detta är inte längre ett test om huruvida Europa kan handskas med antalet, utan om Europa kan visa sig humant nog att rädda liv, säger Pascal Moreau, Europa-chef på UNHCR till the Guardian.

Matteo Salvini, vice premiärminister i Italien och ledare för högernationalistiska  Lega, är den som främst drivit på Italiens tuffare politik. Det har hittills inte på något sätt skadat honom politiskt. Tvärtom.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!