Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ekström: Friskolorna ökar segregationen

Se säsongens sista Bara Politik med tema skolan.
Expressens ”Bara Politik” flyttade ut till Tumba gymnasium.
Utbildningsminister Anna Ekström (S) mötte Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin.

Kötid till friskolor är orättvist. 

Det menar utbildningsministern Anna Ekström (S), som när hon mötte Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin i en debatt i ”Bara politik” sa att reglerna – som de ser ut nu – spär på segregationen. 

– Är det köttfri måndag vi ska fatta beslut om nästa gång eller vad är det vi ska göra? Vi borde prata om ledarskapet på skolan, kontrade Kristina Axén Olin med. 

I säsongsavslutningen av ”Bara politik” sändes ett program som helt ägnades åt skolan och som dessutom sändes från Tumba gymnasium i Botkyrka. Bland annat möttes utbildningsminister Anna Ekström (S) i en debatt mot Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin. 

Bland annat lyfte Anna Ekström frågan om det fria skolvalet och menade att en viktig del för att uppnå en likvärdig skola kan vara att ändra reglerna för hur det ska se ut. 

Anna Ekström.

– Det sätt som vi lagt upp reglerna på för det fria skolvalet i Sverige spär tyvärr på segregationen och uppdelningen. Att ha kötid som urval för att komma in på fristående skolor är till exempel jätteorättvist. Både mot elever som flyttar till en ny stad, mot elever vars föräldrar inte har koll på vilka skolor man ska ställa sin unge i kö till när de ligger på BB och för ungar som är födda i november, som inte får plats när januariungarna tagit alla platser, sa Anna Ekström. 

”Är det köttfri måndag nästa gång?”

I frågan om att få till en likvärdig skola valde Kristina Axén Olin snarare att trycka på att det inte är huvudmannen som spelar den stora rollen, utan snarare ledningen på skolan och dess möjligheter att fatta de beslut den har kompetens för. 

Kristina Axén Olin.

– Och så är det inte i dag. Ta exempelvis det beslut som kom nu, som är det enda åtminstone konkreta beslutet som jag sett på det här området på senare. Och det är att vi ska ha ett mobilförbud i skolan, sa hon och fortsatte: 

– Jag tycker inte heller att barn och elever ska sitta med mobiltelefonerna på lektioner. Men jag tycker att rektor och lärarkollegium kan fatta sådana beslut själva. Lärarna måste få befogenheterna igen och känna att de är kompetenta. Är det köttfri måndag vi ska fatta beslut om nästa gång eller vad är det vi ska göra? Vi borde prata om ledarskapet på skolan. 

Larmet från läraren: ”Kan inte vänta”

Efter debatten öppnades det upp för frågor från publiken, vilket var drygt hundra lärare. En av lärarna formulerade en fråga så här: 

En förutsättning för att ha längre skoldagar eller för att lärare ska ha mer tid att göra sitt för- och efterarbete är att det finns fler lärare. Nu saknas det tiotusentals. När jag sadlade om till det här yrket för nio år sedan kände jag att det var något som var på väg att hända i det här yrket. Men ingenting har förändrats. Vad är era tankar kring det? Det behöver hända någonting snabbt, vi kan inte vänta 10-20 år till. 

Kristina Axen Olin svarade: 

– Det ena handlar om att göra lärarutbildningen mycket bättre. Sedan handlar det om situationen för läraren också. Lärare måste ju vara i en bra arbetsmiljö och få uppskattning för det arbete man gör. Vi måste trycka tillbaka mycket annat som dyker upp i skolan så att läraren verkligen kan göra den kunskapsutbildning som man vill göra. Stärk professionen, mer kompetensutveckling. 

Anna Ekström svarade: 

– När jag var ny som minister och var ute och träffade lärare pratade man om lönen, lönen, lönen. Nu pratar man om arbetsbelastningen. Man kan inte skriva in fler timmar i timplanen utan att ta hänsyn till att lärarna inte bara orkar med, utan faktiskt också ska kunna göra bra undervisning av de här nya timmarna. Jag kommer verkligen att vara noga med att värna lärarnas arbetstid. 

Fyra snabba – ja eller nej

Borde skolan förstatligas? Anna Ekström: Jag ska utreda vad det innebär. Kristina Axén Olin: Det finns både fördelar och nackdelar.

Bör skoldagen bli längre? Anna Ekström: Nej. Kristina Axén Olin: Ja. 

Är friskolor generellt en bra grej? Kristina Axén Olin: Ja. 

Anna Ekström: Ja och nej. Jag vill att friskolor ska bidra bättre till bättre kunskapsresultat än i dag.

Kvällens program spelades in på Tumba gymnasium.