Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Läraren: ”Trodde det skulle bli en hyllning”

Solvikskolans grundare i SVT:s dokumentär: ”En skola som tar bort skolan”.
Jasper Lake gör i dokumentären ”De utvalda barnen” upp med sin och andra elevers skolgång på Solvikskolan i Järna.
Foto: SVT Dokument inifrån / SVT
Erik Norlin undervisade på Solvikskolan under 1980-talet.
Foto: Skärmavbild / SVT/Dokument inifrån/"De utvalda barnen"
Tidigare elever på Solvikskolan i Järna vittnat i dokumentären om hur det utsatts för mobbning av elever och andra lärare, och hur de uppmuntrades att ta farliga risker.
Foto: SVT / SVT/Dokument inifrån/"De utvalda barnen"

I SVT-dokumentären ”De utvalda barnen” skildras Solvikskolans grundare Pär Ahlbom, 88, som den karismatiske ledaren vars filosofi satte elevernas framtid i pant och skapade en grogrund för den terror som vissa av dem upplevde. 

Erik Norlin, 73, är en av de tidigare lärarna som medverkar i dokumentären – som han trodde skulle bli en hyllning till skolan.  

– Det är klart att jag tycker att vinkeln blev väldigt skarp. Det känns som det pågår en jakt på antroposofer just nu, säger han. 

I SVT-dokumentären ”De utvalda barnen” skildrar filmaren Jasper Lake den dramatiska uppgörelsen med sin barndoms Waldorfskola, Solvikskolan i Järna, under tre avsnitt.  

En skola som grundades 1980 med en radikal, pedagogisk idé. 

– Eftersom det inte går att ta bort skolan kan man göra en skola som tar bort skolan, säger grundaren och läraren Pär Ahlbom i dokumentären, om varför han och de andra startade verksamheten.  

Elev uppmuntrades vara våghals – krossade del av ryggraden

Priset har blivit högt för flera av de nu vuxna eleverna. I dokumentären vittnar tidigare elever om hur de gick ut skolan med fina betyg men saknade grundläggande kunskaper i svenska och matematik. Miljön på skolan liknas vid den i romanen ”Flugornas herre”, med barn som lämnades vind för våg av lärarna och utvecklade hierarkier där de starkare mobbade de som var svaga eller annorlunda. 

Två av barnen som i dokumentären beskrivs som mest utsatta kunde inte vittna om sina upplevelser eftersom de dog som unga. 

En tidigare elev berättar att lärare uppmuntrade henne och andra elever att vara våghalsar, och att de fick beröm när de klättrade högt upp i träd eller utförde riskfylld akrobatik. För eleven slutade det med att hon skulle göra en volt från en gunga och fick bestående skador då hon krossade en del av ryggraden. 

”Kändes som det skulle vara en hyllning från början”

Lärarna delade in barnen i personlighetstyper som sävliga ”flegmatiker” och aggressiva ”koleriker” och anklagas av tidigare elever för att ha fryst ut och mobbat dem som hade ”fel” typ av personlighet. 

– Alla barnen som har trasiga liv på grund av den här fucking skolan, säger Pär Ahlboms egen son Gudmund i avsnitt två. 

Dokumentären har fått mycket uppmärksamhet och väckt starka känslor. För en av de medverkande, läraren Erik Norlin som undervisade på skolan under 1980-talet, har de två första avsnitten blivit något av en överraskning. 

– Det kändes som att det skulle vara en hyllning från början. Jasper berättade att han gillade sin skola en gång i världen. Men det blev delvis något annat. 

Vad tycker du om de två avsnitt som hittills har visats? 

– Jag växlar i förhållande till den. Jag skulle ju inte vara inblandad men jag råkade känna filmarens mamma. Sedan tyckte jag det var kul när de kom hit och filmade. Nu vet jag inte riktigt vad jag tycker. 

I dokumentären är Erik Norlin den medverkande lärare som är mest kritisk mot Solvikskolans pedagogik. 

Han säger till Expressen att det ”inte är riktigt klokt” att den påstådda mobbningen fått försiggå under så lång tid utan att skolan tagit tag i problemen. 

– Jag hade tre barn som gick i skolan och tyckte om den i varierande grad. Så det var kanske inte riktigt min grej, säger han till Expressen. 

Erik Norlin berättar att han lämnade lärartjänsten på skolan 1987 för en gymnasiesatsning som sedan ynglade av sig till exempelvis Cirkus Cirkör, där cirkusdirektören var en tidigare elev, och andra projekt. 

I dokumentärens två första avsnitt är det ingen av de tidigare eleverna som framför kritik mot Erik Norlin. 

”Han har varit en bra lärare”

Däremot namnges två andra lärare som pekas ut för att, inte bara ha uppmuntrat mobbning som ett sätt för barnen att få ut aggressioner och lära sig säga ifrån, utan även ha utövat mobbning mot elever som inte uppfyllde skolans ideal. 

Om dessa vittnesmål säger Erik Norlin: 

– Om det är sant att det gjorts så är det naturligtvis hur dåligt som helst och det finns inga undanflykter. En lärare måste väl fatta att de inte ska utsätta elever för mobbning. Det är värdelöst, de får noll poäng. 

Expressen har sökt de namngivna lärarna genom telefon och sms. 

Expressen har även sökt grundaren Pär Ahlbom. Den som i dokumentären lyfts fram som ansvarig för det pedagogiska klimatet på Solvikskolan. 

Sin kritik mot skolan till trots känner sig Erik Norlin tveksam. 

– Om man ska göra en film som hyllning och vrider kraftigt på den här negativa aspekten... jag vet inte. Pär är gammal. Han är en strålande musiker och har varit en bra lärare. Men det är klart att jag tycker att vinkeln är väldigt skarp. 

I stället för att följa den de vanliga Waldorfskolornas pedagogik gick Solvikskolan direkt till källorna: Skrifter från antroposofins grundare, den österrikiske filosofen Rudolf Steiner, som de gjorde egna tolkningar av, enligt dokumentären. 

– Det känns som att det är någon slags jakt på antroposofer just nu, säger Erik Norlin och nämner flera antroposofiskt drivna verksamheter som fått bomma igen under den senaste tiden. 

– Och nu kommer Solvikskolan. Det känns som att antroposoferna ska få sig en liten smäll. Jag vet inte om det är så. 

Antroposofi

Livs- och världsåskådning grundlagd av den österrikiske naturvetaren, filosofen och Goetheforskaren Rudolf Steiner. Denne, som 1902 blivit generalsekreterare i Teosofiska samfundet i Tyskland, bröt 1912 med teosofin och grundade Antroposofiska sällskapet. Avsikten var bland annat att ge de teosofiska idéerna en mer västerländsk form. Steiners huvudintention var att avlägsna motsättningen mellan naturvetenskapen och tron på en andlig verklighet. Antroposofer anser att antroposofi inte är en religion utan en kunskapsväg, med vars hjälp människan kan få kontakt med ”de högre världarna” och som gör det möjligt för henne att beskriva dem med vetenskaplig exakthet. 

Källa. NE.se

Vad har du fått för reaktioner på din medverkan? 

– På Konsum i går kom det fram en person och sa: ”Det där var skitbra, hörru. Bra att du säger som det är”. Det som är mitt problem i det här är det finns barn som inte utsatts för något. Barn som ska gå till en skola varje dag som nu fått ett förfärligt dåligt rykte, säger Erik Norlin. 

Skolan blev på grund av sina metoder utesluten från Waldorfskolefederationen (WSF) men blev så sent som i mars medlemmar på nytt. 

Solvikskolan och Waldorflärarhögskolan har släppt offentliga uttalanden där de tar avstånd från den mobbning och kränkande särbehandling som tidigare elever vittnar om i dokumentären, som Jasper Lake och Johannes Hallbom har gjort.    

På torsdag sänds den tredje och sista delen där tidigare elever konfronterar skolans grundare Pär Ahlbom. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.