Ali Zeinali Khamir Gir, 59, fick hjälpa kvinnan i taxin att förlösa barnet. "Jag kommer aldrig glömma det", säger han timmar senare. Foto: PrivatAli Zeinali Khamir Gir, 59, fick hjälpa kvinnan i taxin att förlösa barnet. "Jag kommer aldrig glömma det", säger han timmar senare. Foto: Privat
Ali Zeinali Khamir Gir, 59, fick hjälpa kvinnan i taxin att förlösa barnet. "Jag kommer aldrig glömma det", säger han timmar senare.  Foto: Privat
Efter den tumultartade födseln mår både barnet och mamman bra. Foto: PrivatEfter den tumultartade födseln mår både barnet och mamman bra. Foto: Privat
Efter den tumultartade födseln mår både barnet och mamman bra.  Foto: Privat

Kvinna födde barn i Alis bil

Publicerad

– Barnet kommer, gör någonting!, skriker kvinnan i baksätet.

Målet var att åka till Södertälje sjukhus – men dit hinner aldrig taxiföraren.

När barnet håller på att födas i Uber-föraren Ali Zeinali Khamir Girs bil får han i panik stanna till vid en bensinmack bredvid motorvägen.

Med sjukpersonalens guidning i telefon får han hjälpa till att förlösa barnet i bilen.

– Jag kommer aldrig glömma det, säger han. 

Det var vid 10-tiden på torsdagen som Uber-föraren Ali Zeinali Khamir Gir plockade upp en kvinna i centrala Stockholm. Hon skulle föda barn, och målet var att ta sig till Södertälje sjukhus så fort som möjligt. Han svängde ut på E4 i södergående riktning och tryckte gasen i botten. 

– Jag försökte bara köra så fort jag kunde, säger taxiföraren. 

Men det gick inte snabbt nog. 

– Hon började skrika och jag försökte lugna henne och säga att hon skulle hålla ut tills vi kom till sjukhuset. Men det gick inte. Hon sa bara att barnet kommer och att jag skulle göra någonting, säger Ali. 

Hjälpte till att föda barnet – med 112 i telefon

Han svängde av E4 och körde in till en bensinmack i höjd med Bredäng. Där ringde han efter ambulans. Den skulle komma om fyra minuter – men så lång tid hade varken kvinnan eller barnet. Med sjukpersonalens guidning i örat fick Ali hjälpa till att förlösa barnet i bilen. 

Foto: Privat

– Det var stressigt. Mannen i telefon sa vad jag skulle göra, och när barnet kom la jag det på mammans mage, säger Ali.

Mamman hörde av sig

Någon minut efter det anlände ambulansen till platsen och tog hand om den nyblivna mamman och barnet. Ali åkte tillbaka in till Ubers kontor i Stockholm och berättade om händelsen. Mamman hörde sedan av sig till honom och berättade att de båda inblandade mådde bra och tackade för hjälpen. Så här i efterhand känner sig Ali trött – men framför allt glad. 

– Det var roligt att kunna hjälpa till, jag har aldrig varit med om något sådant tidigare. Jag kommer aldrig glömma det, säger Ali Zeinali Khamir Gir.

Relaterade ämnen
Amanda Möller Berg
Amanda Möller Berg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag