Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så förvandlades kungliga födseln till PR-fiasko

Meghan och prins Harry visar upp sin nyfödda pojke, Archie Harrison Mountbatten-Windsor. Foto: MEGA / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ TT NYHETSBYRÅN
Pratshowvärden Gayle King. Foto: ROBIN PLATZER/ TWIN IMAGES/ AVALON / STELLA PICTURES/AVALON.RED B4486

Nu uppmärksammas det engelska hovets PR-haveri när Meghan och prins Harrys pojke, Archie Harrison Mountbatten-Windsor, föddes i måndags. 

Vid halv sextiden på morgonen föddes barnet. Vid lunchtid samma dag hävdade det engelska hovet att Meghan fortfarande höll på att föda. 

Ett tekniskt fel ska ha orsakat att ett pressmeddelande från hovet skickades en timme senare än beräknat. 

Samtidigt ifrågasätts varför Meghans väninna, pratshowvärden Gayle King från amerikanska CBS, tilläts ha en kameraman på plats när bebisen visades upp för första gången.   

Daily Mail har uppmärksammat flera av de märkligheter som samverkade till att göra PR-fiasko av den kungliga bebisens, Archie Harrison Mountbatten-Windsors, födsel i måndags. 

Klockan 14 lokal tid mejlade hovet ett pressmeddelande om att Meghan, som tidigare hette Meghan Markle, fortfarande höll på att föda. 

PR-gurun skyllde på ”kolossalt tekniskt fel”

Pins Harrys och Meghans nya kommunikationschef, den angloamerikanska PR-gurun Sara Latham, 48, som jobbat inom både Clintons och Obamas presidentadministrationer, menade att mejlet blivit försenat med en timme. 

Hon skyllde på ”ett kolossalt tekniskt fel” i slottet Windsors mejlsystem. 

Det förklarar dock inte det faktum att det i mejlet stod att Meghan fortfarande höll på att föda – trots att barnet föddes över sju timmar tidigare samma morgon. 

Först klockan 14.37 postade prinsparets Instagramsida en bild med texten ”Det är en pojke” och samtidigt skickades ett nytt pressmeddelande ut som bekräftade födseln – nio timmar efter att den ägt rum. 

Misstanken: Födelsen tajmades till amerikansk morgon-tv

Det orimliga tidsglappet har väckt spekulationer om att Sara Latham beslutat sig för att tajma nyheten så att den skulle passa de amerikanska morgonshowernas 8-sändningar, rapporterar Daily Mail. 

Det finns även annan kritik kring just amerikanska mediers inblandning i födseln. Som enda utländska mediehus var amerikanska CBS inbjudna att närvara vid Hovets officiella kungörelse av födseln, enligt Daily Mail.  

De två andra nyhetsbolagen som bjudits in, en nyhetsbyrå och Sky News, är brittiska. 

Sky lottades dessutom fram bland tre alternativ där även ITV och BBC ingick. 

Daily Mails källor menar att CBS valdes ut på grund av det stora internationella intresset kring födseln – men det är oklart varför just CBS valdes i stället för bolag som ABC eller NBC.  

CBS Gayle King tillhör en inre krets kring Meghan

CBS kameraman på plats skulle filma material åt pratshowvärden Gayle Kings ”Kungliga special”. Gayle King, 64, har blivit vän med Meghan efter att hon och prins Harry blev ett par. Hon tillhör en inre krets som även består av tv-drottningen Oprah Winfrey och Amal Clooney, som närmat sig Meghan efter att hon inledde förhållandet med prins Harry, enligt Daily Mail.  

Amerikanska pratshowvärden Gayle King. Foto: IMAGE PRESS AGENCY / STELLA PICTURES/AVALON/IMAGE PRESS AGENCY B799

Gayle King var en av endast 20 gäster som bjöds in till Meghans ”Baby Shower” i New York i februari. 

Nu väcks frågor om den amerikanska pratshowvärden genom vänskapen fått en gräddfil till födseln av barnet, Archie Harrison Mountbatten-Windsor, som som prinsparet under onsdagen meddelade att barnet skulle heta.