Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Prinsessan Birgitta dödförklarad i media

Nyheten publicerades felaktigt i tidningar kopplade till spanska mediegruppen Vocente.

"Gud vad dumma de är, usch" säger prinsessan Birgitta. Foto: Cornelia Nordström

Den spanska mediegruppen Vocento uppgav på lördagen felaktigt att kung Carl Gustafs syster Birgitta, 79, var död.

Det skriver den svenska Spanienbaserade tidningen Sydkusten.

Prinsessan Birgitta blir upprörd när Expressen berättar om den felaktiga nyheten.

– Gud vad dumma de är, usch, säger hon.

Nyheten publicerades på lördagseftermiddagen i medier som tillhör gruppen, som El Diario Vasco och El Comercio, enligt Sydkusten. Sydkusten informerade Vocento om allvarliga misstaget och Vocento lovade att genast ta bort den felaktiga nyheten.

När Expressen kontrollerade saken på söndagskvällen låg den fortfarande kvar på El Diario Vasco men var borttagen på El Comercio.

Misstaget beror på en förväxling. Två dagar tidigare avled nämligen Brigitta av Preussen, 77, enligt tyska medier. Händelsen återges korrekt av andra spanska medier, medan Vocento alltså uppgett att det var den svenska prinsessan.

När Expressen ringer upp prinsessan Birgitta, som är bosatt på Mallorca, har hon inte hört talas om den felaktiga dödförklaringen i spanska medier.

– Jag tycker de ska ta reda på lite mer innan de skriver såna grejer. Det måste jag ärligt säga.

Är det ingen som har hört av sig och varit orolig?

– Jag har inte hört någonting. Folk kanske förstod att det var fel. Gud vad dumma de är, usch. Fy skam, kan jag bara säga.

"Rapporten om min död var en överdrift"

Det händer då och då att tidningar publicerar felaktiga nyheter om dödsfall.

Förra året blev uppståndelsen stor när en BBC-journalist råkade skriva på Twitter att drottning Elizabeth var död.

I januari 2013 publicerade Göteborgs-Posten en dödsannons över en 35-årig kvinna. Men kvinnan, som är ensam i landet om sitt namn, var inte död och polisanmälde händelsen. Ett år senare var det Jönköpings-Posten som publicerade en dödsannons över Sven-Olof Svensson, 81, som bara varit väldigt sjuk.

Det kanske mest kända fallet av felaktig dödförklaring i medierna gäller den amerikanske författaren Mark Twain. Hans kommentar om ryktena har gett upphov till ett bevingat citat. Våren 1897 förekom det amerikansk press felaktiga historier om att han var sjuk och till och med avlidit. I ett brev till en reporter daterat den 31 maj skrev Mark Twain:

"James Ross Clemens, en kusin till mig, var svårt sjuk för två eller tre veckor sedan i London, men är frisk nu. Rapporten om min sjukdom kom från hans sjukdom; rapporten om min död var en överdrift."