Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Meghan stämmer tidning – och Harry ryter ifrån mot medierna

Prins Harry ryter ifrån mot tabloiderna.
Meghan stämmer en brittisk tidning. Foto: I-IMAGES / I-IMAGES / POLARIS POLARIS IMAGES
Prins Harry har fått nog av brittiska tabloiders behandling av honom och hans familj. Foto: DOMINIC LIPINSKI / POOL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Meghan, hertiginnan av Sussex, stämmer den brittiska tidningen The Mail on Sunday, skriver The Guardian.  

Beslutet har hon tagit efter att tidningen publicerade ett handskrivet brev hon skrivit till sin pappa. 

Samtidigt ryter prins Harry ifrån mot brittiska tabloider och menar att behandlingen av Meghan är liknande den som hans mamma prinsessan Diana fick. 

I ett ovanligt offentligt uttalande från prins Harry säger han ifrån när det gäller brittiska tabloiders bevakning av hans familj. 

Han säger att han inte längre ”tyst kan se på när Meghan lider” och att de brittiska medierna har fört ”en hänsynslös kampanj” mot hans fru det senaste året – under Meghans graviditet och under parets son Archies första månader i livet. 

Han tar också upp sin mammas, prinsessan Dianas, tragiska öde.

– Det är min största rädsla att historien upprepar sig, säger han i uttalandet och fortsätter: 

–Jag förlorade min mamma och nu ser jag min fru falla offer för samma kraftfulla makt. 

Stämmer tidningen The Mail on Sunday 

Nu tar paret till juridiska medel och har beslutat att stämma tidningen The Mail on Sunday. 

Meghan stämmer tidningen för att ha missbrukat privat information om henne, brutit mot lagen om upphovsrätt och dataskyddsförordningen GDPR, skriver The Guardian.  

Stämningen kommer efter att tidningen publicerat ett handskrivet brev som Meghan skrivit till sin pappa Thomas Markle. 

Enligt The Guardian behåller författarna till ett brev upphovsrätten även om brevet har kommit fram till en annan person. Tidningen skriver också att kungligheterna genom denna stämning har större chans att komma åt DMG Media som också äger Daily Mail och MailOnline, som båda har publicerat många artiklar om Meghan.