Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kungen på Gröna Lunds sida i strandkonflikten

Kungen backar Gröna Lund i strandkonflikten.Foto: KARIN WESSLéN / TT / TT NYHETSBYRÅN
För att Gröna Lund ska förverkliga sin vision om att även den nya delen av nöjesfältet ska sträcka sig ända ner till vattnet krävs att de får tillgång till en strandremsa som delvis ägs av Stockholms kommun – och delvis av kung Carl Gustaf genom Kungliga djurgårdsförvaltningen.Foto: Tillsammans Arkitekter/Parks and Resorts / Stockholms stad
Föreningarna hyser oro över att de nya åkattraktionerna i området kommer att skymma vyn mot Skansenberget och Sollidenscenen, och utsikten från Sollidenplatån och Hasselbackens kulle.Foto: Tillsammans Arkitekter/Parks and Resorts / Stockholms stad
Gunnar Haeger, ordförande för föreningen Stockholms sjögård.Foto: Stockholms sjögård / Stockholms sjögård

I ena ringhörnan Gröna Lund som kommer bygga ut nöjesfältet på Djurgården och vill komma åt en strandremsa som ägs av kungen. 

I andra ringhörnan olika föreningar som hävdar att nya åkattraktioner kommer förstöra vyer och utsikt – och begränsa allmänhetens tillgång till stranden. 

Kungen backar Gröna Lund. 

– Med den här detaljplanen blir det dubbla strandpromenader vid Skeppsholmsviken – annars blir det ingen alls, säger slottsfogde Magnus Andersson.  

Gröna Lunds utbyggnadsplaner vid Skeppsholmsviken på Djurgården ser ut att kunna klubbas i kommunfullmäktige redan under nästa år. 

Gröna Lund äger redan det mesta av marken i kvarteret Skeppsholmsviken, bredvid nuvarande nöjesfältet på andra sidan Allmänna gränd. Ett område som i dag utgörs av parkeringsytor. 

Kungen sitter på avgörandet för Gröna Lunds planer

För att Gröna Lund ska förverkliga sin vision om att även den nya delen av nöjesfältet ska sträcka sig ända ner till vattnet krävs att de får tillgång till en strandremsa som delvis ägs av Stockholms kommun – och delvis av kung Carl Gustaf genom Kungliga djurgårdsförvaltningen. 

Kungen är positiv till förslaget på detaljplan. Som ordförande i Konungens råd för mark- och byggnadsfrågor har han följt frågan noga och är beredd att överlåta strandremsan. 

Antingen genom att arrendera ut den, sälja den, eller genom ett markbyte med Gröna Lund.

– Vi tycker att den här långa processen, som pågått under nästan ett decennium, har lett fram till ett bra förslag som vi tror kommer vara väldigt uppskattat när det genomförs. Som gör att den här dystra parkeringsplatsen försvinner och ersätts av ett återskapat nöjesfält. Det var ju nöjesfält på platsen för länge sedan, säger Magnus Andersson, slottsfogde vid Kungliga djurgårdsförvaltningen.  

Allmänheten ska få en strandpromenad på en brygga

Detaljplanen innehåller i stället en ”strandpromenad” för allmänheten på en brygga som ska anläggas på pontoner i vattnet. 

– På det här sättet sträcker sig strandpromenaden hela vägen runt kvarteret, även runt spårvagnshallen. Och det blir en sammanhängande strandpromenad från Allmänna gränd och i praktiken ända bort till Djurgårdsbron. Vi tycker att det är två flugor i en smäll. Strandpromenaden på bryggan kommer vara öppen året om och strandpromenaden hos Gröna Lund kommer vara öppen åtminstone halva året, säger Magnus Andersson. 

Föreningarna Förbundet för Ekoparken, Djurgårdens hembygdsförening och Stockholms sjögård är skarpt kritiska till detaljplanen. 

De menar att den innebär att endast nöjesfältets betalande besökare kommer kunna njuta av en strandpromenad på fast mark som borde tillhöra allmänheten – och tror inte på lösningen med bryggpromenad. 

– Det känns inte särskilt tilltalande. Fem meter ut i vattnet ska man göra en brygga att gå på. Den kräver reparationer och underhåll. Har du fast mark blir det betydligt enklare att sköta snöröjning och se till att den verkligen är tillgänglig på olika sätt, säger Gunnar Haeger, ordförande i den ideella föreningen Stockholms sjögård som samlar museer, föreningar och organisationer som bedriver maritim verksamhet i området Sjögården vid Djurgården. 

Föreningarnas vädjan till kungen: Behåll strandremsan

Nu vädjar de till kungen om att han ska behålla strandremsan och förhindra Gröna Lunds planer. 

Christer Fogelmarck är koncernchef för Parks and Resorts som driver Gröna Lund. Han menar att det inte skulle kunna bli en strandpromenad på fast mark även om de stoppas från att få tillgång till strandremsan. 

– Strandremsan är i dag instängd och otillgänglig för allmänheten. Även om den iordningsställs så blir den ändå en återvändsgränd då området i dag är omringat av Gröna Lunds område och spårvagnshallarna, säger Christer Fogelmark. 

Kungen delar bedömningen. 

– Om Gröna Lund bara får använda sin egen mark skulle man få en lösning som innebär att de skulle behöva stängsla in sig eller sätta upp ett plank mot vattnet. Sedan skulle man få en strandpromenad som går rakt in i väggen på spårvagnshallen, säger Magnus Andersson.  

Gröna Lund: Attraktioner kommer inte skymma vyer

Föreningarna hyser även oro över att de nya åkattraktionerna i området kommer att skymma vyn mot Skansenberget och Sollidenscenen, och utsikten från Sollidenplatån och Hasselbackens kulle. 

– Som planförslaget ser ut nu, efter alla remissrundor och samråd, så innebär det att en begränsad yta får innehålla höga åkattraktioner som dessutom är begränsade till 45 meters höjd. Det är hälften av vad Gröna Lund har i dag på mellan 90 och 100 meter, säger Magnus Andersson. 

Parks and Resort menar att attraktionerna inte kommer att påverka vyer eller utsikt. 

– I utredningsmaterialet finns fotomontage från viktiga utsiktspunkter i staden som visar detta och som en jämförelse är förslaget av en 45 meter hög topp bara hälften så högt som till exempel Fritt fall på befintliga Gröna Lund, säger Christer Fogelmarck.  

Kritiker: Berg- och dalbana skulle bli ”som en vägg”

Kritikerna är inte övertygade. 

– Det är behjärtansvärt att man gör en justering från 60 meter till 45 meter, men det är fortfarande högt. Och detaljplanen säger inget om omfattningen av volymen. Det sägs inget om det är en flaggstång på 45 meter eller en berg- och dalbana på 45 meter som är 60, 70 meter bred. Då skulle det bli som en vägg, säger Gunnar Haeger.  

Granskningsrundan för ett förslag på detaljplan avslutades i dagarna. Om förslaget godkänns i stadsbyggnadsnämnden och klubbas av kommunfullmäktige så kan bygget påbörjas om fem år. 

– 1924-1957 låg redan ett tivoli på platsen, nämligen Gröna Lunds konkurrent Nöjesfältet.  100 år efter öppnandet av Nöjesfältet, år 2024, vill vi sätta spaden i marken för att återskapa tivoliområdet som en del av Gröna Lund, säger Christer Fogelmarck. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.