Kungen får fortsätta använda sitt varumärke "Solliden", slår patent- och registreringsverket fast. Därmed går han segrande ur striden med italienska företaget Solidea. Foto: Mark Renders
Kungen får fortsätta använda sitt varumärke "Solliden", slår patent- och registreringsverket fast. Därmed går han segrande ur striden med italienska företaget Solidea. Foto: Mark Renders

Kungen anklagas för varumärkesintrång

Publicerad
Kungen har snott namnet Solliden - från ett företag som gör stödstrumpor och kalsonger.
Det hävdar en italiensk firma som försökt att få kungen att sluta använda namnet på sitt slott.
Kungen registrerade varumärket ”Solliden” genom ett av sina bolag för två år sedan.
Då invände den italienska underklädesmärket Solidea till patent- och registreringsverket.
”Solliden” är ett varumärkesintrång på ”Solidea”, hävdar företaget, som vill att kungen slutar att använda namnet. Företaget jobbar bland annat med eteriska oljor, stödstrumpor och gördlar.
- Varumärkena är i det närmaste identiska, såväl fonetiskt som visuellt, skriver företagets ombud Lottie-Ann Hulth.
Företaget hävdar att kungen snyltar på det italienska varumärket.
- Solliden drar otillbörlig fördel av den goodwill som Solidea byggt upp under många års tid.

Kungen får rätt

Men efter två års brevväxling mellan hovet, underklädestillverkaren och patent- och registreringsverket får nu kungen rätt och kan fortsätta använda varumärket "Solliden".
Kungahuset avfärdar helt de italienska kraven:
- Solliden är väl känt bland den svenska befolkningen, skriver ombudet Anders Feldt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag