Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Kundernas ilska mot Tui: ”Jag är jättearg”

Vi listar fyra saker du kan få ersättning för när du reser med flyg.
”Jag vet inte hur många hundra gånger jag har ringt”, säger Alina Holm.
Foto: Privat / Privat
Magnus Aldeman har inte lyckats komma fram till kundtjänst för att göra ändringar i sin bokning.
Foto: Privat / Privat
Foto: CRAIG P LARSEN / BOEING

Tiotusentals Tui-kunder har fått sina resor av- eller ombokade.

Samtidigt har kunder haft stora problem att komma fram till kundtjänst.

– Jag är jättebesviken, säger Malin Nordqvist vars höstlovsresa till Gran Canaria plötsligt ställdes in.

Hundratals samtal – men ingen kontakt med kundtjänst. Så har det varit för Gävlebon Alina Holm, som hade en resa planerad till Mexiko i november.

Av olika skäl kan de inte åka, vilket inte borde ha varit några problem eftersom de tecknat ett avbokningsskydd som skulle gälla.

Sedan inbetalningskortet kommit för resan har hon envist försökt komma i kontakt med reseföretaget.

– Jag vet inte hur många hundra gånger jag har ringt. Jag kom inte ens fram till kön, säger hon.

Sedan kom i stället ett meddelande om att resan bokats av från Tuis håll. Alina Holm är kritisk till att det beskedet kom så sent och nu väntar hon på att få förskottsavgiften återbetalad.

– Det är fruktansvärt dåligt hur de har skött det hela, säger hon.

Kundernas ilska mot Tui

Frustrationen delar hon med många på Tuis Facebooksida. ”Kommer dröja länge innan jag bokar med TUI igen”, skriver en kund.

Orsaken till strulet är förändrade flygtider på grund av pandemin, berättar presstalespersonen Adam Györki för Aftonbladet. Även små ändringar i schemat kan få följer för många resor och enligt honom är nu tiotusentals kunder drabbade.

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger han till tidningen och uppmanar den som inte kommer fram på telefon att i stället höra av sig via Messenger där företaget svarar i tur och ordning.

En annan som har märkt av strulet är Magnus Aldeman från Göteborg. Han skulle försöka göra en ändring i familjens bokning till Gran Canaria, men kom inte heller fram på telefon.

Till slut fick han kontakt på Messenger – men där dröjer varje svar flera dagar.

– Katastrof, tycker han.

”Jättebesviken och jättearg”

Han har förståelse för att kundtjänst har för fullt upp men menar att strulet påverkar förtroendet för researrangören. 

– Det är ingen idé att skälla på dem heller men det håller inte när man inte kan lita på dem, säger han.

En annan som drabbats är Malin Nordqvist. För henne blir det nu ingen höstlovsresa till Gran Canaria som planerat. I onsdags fick hon sms om att resan flyttats fram tio dagar.

– Vi hade ingen semester från jobbet då, säger hon.

I kundtjänst fick hon vänta i över en timme, berättar hon, innan avbokningen var löst. Hon är missnöjd med både ombokningen och väntetiden.

– Jag är jättebesviken och jättearg, säger Malin Nordqvist.


Flygkapten svarar på allt du inte vågat fråga o

Måste man ha telefonen i flygplansläget? Var hamnar allt bajs och kiss? – Flygkapten Anna Sundberg svarar på allt du inte vågat fråga.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.