Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kundernas ilska – får inte sina pengar tillbaka

Hör vd:n berätta om läget.
Jon Nyhlén.
Foto: privat.
Flygbolaget Norwegian flyger nu mera bara inrikes.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Norska flygbolaget Norwegian håller på att kraschlanda på grund av ekonomiska bekymmer. Flera kunder har väntat i många månader för att få tillbaka pengar för inställda flyg.

– Jag tycker mig se ett mönster i Norwegians hantering av kunder som inte fått tillbaka pengar, säger kunden Jon Nyhlén.

Jon Nyhlén skulle ha rest till Gran Canaria i juli. Flyget ställs in och han väntar alltjämt på att få tillbaka de drygt 21 000 kronor som biljetterna kostat.

– Jag är ju inte den som ger upp hoppet. Men jag kan konstatera och vi har pratat om det en del hemma att det nog är en väldigt liten chans att vi får dem, säger Jon Nyhlén.

Han liksom flera andra som Expressen har pratat med vittnar om att man som kund bollas runt mellan olika delar av Norwegians kundtjänst, utan att få några besked, utan att få någon återbetalning.

Jon Nyhlén har väntat sen juni på att få tillbaka sina pengar.
Foto: privat.

Otydliga besked från kundtjänst

I augusti kontaktar Jon Norwegian igen. Från augusti till november får Jon följande svar om utbetalningen: Att det kommer dröja på grund av många ärenden. Att pengarna betalats ut. Att utbetalningen försenats på grund av tekniska problem. Att det ska betalas i slutet av oktober, men att Norwegian inte hunnit.

Nu har Jon gått med ärendet till Kronofogden.

– Det är frågan om vi någonsin kommer få tillbaka våra pengar, säger Jon Nyhlén.

Det har du rätt till

Expressen har kontaktat Konsumentverket för att reda ut vad du som kund har rätt till i den här situationen.


Om ett flyg ställs in, hur snart ska man få pengarna tillbaka?

– Enligt lag ska man på pengarna inom sju dagar, även om vi vet att många flygbolag inte har kunnat hålla det i år, säger Johanna Persson, vägledare på Konsumentverket.


Vilken hänsyn ska man som konsument ta till situationen i dag med pandemin?


– Det finns inga sådana undantag. Det är sju dagar som gäller. Man ska inte behöva agera bank åt flygbolagen.


Kan man ta några juridiska åtgärder?

– Man börjar skriftligt med att skriva att man vill ha återbetalning. Man kan också informera om att man kommer kräva dröjsmålsränta. Nästa steg är att gå till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande.


Om man valt att avboka sin resa?

– Då är det villkoren för flygbiljetten som styr. Har du inte en avbokningsbar biljett så har du inte rätt till återbetalning.


Om man accepterar cashpoints i ett första skede men sen vill ha pengarna tillbaka, går det?

– Nej, har man accepterat det så är det ett avtal. Men om flyget är inställt så har du rätt till att få pengar tillbaka och ska inte behöva acceptera cashpoints.

Expressen har ställt frågor till Norwegian om varför utbetalningarna försenats, varför kunder bollas runt i kundtjänst och om alla kunder som har rätt till det kommer få sina pengar.

”Alla kunder som har begärt återbetalning, i stället för cashpoints eller ombokning, för inställda resor som orsakats av pandemin kommer att få det. Vi beklagar verkligen att det tar tid men hoppas på en förståelse för att det är enorma mängder ärenden att hantera. Det här en situation som är helt extrem men vi gör allt vi kan för att hjälpa berörda resenärer. Om det är kunder som upplever att de inte får bra bemötande via vår kundtjänst så är det så klart väldigt tråkigt.”, svarar Charlotte Holmbergh Jacobsson, presstalesperson på Norwegian i ett mejl.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, presstalesperson på Norwegian.
Foto: Privat

Se också:

Britton: ”Om vi inte skärper till oss kan det bli en ganska mörk bild fram till nyår”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.