Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kronofogden kräver Emy, 92, på en krona

92-åriga Emy Jakobsson fick ett kravbrev från kronofogden - på en krona. Foto: Nisse Schmidt

Kronofogden har skickat kravbrev till 92-åriga Emy Jakobsson - på en krona.

Bakgrunden ska vara fel information från elbolaget Dalakraft, skriver Dalarnas Tidningar.

- Det är väldigt genant att det skulle gå så långt, säger Emy till Expressen.se.

Emy Jakobson, från Idre, missade i november att betala in en räkning på 127 kronor till sitt elbolag.

Detta ledde i sin tur till att hon fick en påminnelse, som betalades för sent.

När Emy betalade in räkningen hade ärendet redan vandrat vidare till Svea inkasso.

Dalakraft uppgav då att om Emy Jakobson bara satte in 34 kronor till så skulle problemet vara ur världen.

Men icke. I stället kom ett nytt krav.

- Därför blev jag mäkta förvånad när jag nu fick ett brev från Kronofogden med krav om att betala ytterligare en krona, säger Emy till Dalarnas Tidningar

"Har bett om ursäkt"

Emy Jakobsson har nu blivit lovad att få hjälp.

- Chefen för Dalakraft har ringt och bett om ursäkt och sagt att han ska ordna med både inkassobyrån och kronofogden, säger hon till Expressen.se, och fortsätter:

- Det är väldigt genant att det skulle gå så långt.

Kronofogdemyndigheten bekräftar att de har skickat ut kravbrevet.

- Vem som helst får ansöka hos oss om att det finns en skuld som de vill kräva in. Om det är en krona eller flera miljoner gör ingen skillnad. Det är så det ser ut, säger Henrik Brånstad, pressansvarig vid kronofogden.

Därefter skickar kronofogden ut ett brev till den som hävdas ha skulden, vilket skedde i Emys fall.

- Vad jag förstår rörde det sig i detta fall om en missuppfattning mellan elbolaget och kvinnan, säger Brånstad.

Beklagar

På elbolaget beklagar man att det blev fel.

– Dalakraft har orsakat felet och det är tråkigt att det blev så. Vi får se över våra rutiner i framtiden. Men felet är nu åtgärdat och ärendet finns varken hos inkasso eller kronofogden längre, säger Björn Rinstad, marknads- och försäljningschef hos Dalakraft.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!