Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Klas Granström

Ny tidning – samma journalistik

Nu lämnar vi till tryckeri på kvällen, och från och med nästa vecka finns Expressen att köpa mycket tidigare än förut.
Foto: OLLE SPORRONG

Vad är det som gör en tidning till en kvällstidning?

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

För Expressens del är det samma saker i dag som vid grundandet för drygt 76 år sedan: en journalistik som berättar mer och är mer aktuell, spännande och underhållande än annan journalistik. 

Och ett sätt att göra tidning som skiljer sig från andra genom att vi tydligt väljer vad som är viktigt och visar det som andra tidningar inte vill, kan eller vågar.

I dag tisdag får läsare av Expressen i papper en tidning som är gjord på ett nytt sätt – vi skapar våra sidor och trycker dem tidigare än i går. Det ger oss nya förutsättningar i tidningsmakeriet, men det ändrar inte hur Expressen gör sin journalistik.

En kvällstidnings största gissel har alltid varit deadlines. Vid sidan om Expressens nyhetsambition – att vilja vara först och berätta mest – har vi alltid tampats med att vi någon gång måste sluta skriva och lämna papperstidningen till tryckeriet. 

I mitten av 90-talet skickade vi för sista gången våra sidor till tryckeriet på morgonen för att få ut en tidning i kioskerna på kvällen. 

Nu lämnar vi till tryckeri på kvällen, och från och med nästa vecka finns Expressen att köpa mycket tidigare än förut.

Vi siktar på att finnas i tidningsställen direkt när din butik öppnar och du kan alltså själv välja när du köper din favorittidning.

Genom att ha hittat ett smartare sätt att transportera våra tidningar runtom i landet minskar vi också vår klimatpåverkan kraftigt. 

Vi kör nu cirka 1 miljon färre mil med lastbil och sänker våra koldioxidutsläpp med runt 400 000 ton varje år. Därtill får vi ekonomiska möjligheter att satsa ännu mer på journalistiska resurser för att vara både den bästa breaking news-bevakaren och den främsta fördjuparen.

Sedan länge är den tryckta tidningens roll att vara den bästa sammanfattningen av de viktigaste nyheterna och att ha det mest spännande berättandet. 

För den som vill ha den sekundsnabba rapporteringen av det allra senaste finns våra digitala kanaler tillgängliga dygnet runt. 

I båda dessa världar jobbar vi hårt för att vår publik ska få den bästa journalistiken och mest värde för pengarna, oavsett vilka deadlines redaktionen jobbar med.