Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Klas Granström

Expressen-journalistik får du bara hos Expressen

VIRUSKRIGET INIFRÅN. ”Det har hänt att jag stått i två timmar och bara hållit en patient i handen”, sa sjuksköterskan Cecilia om maktlösheten när en patient dör, i Magnus Falkehed och Niclas Hammarströms reportage inifrån Karolinska universitetssjukhuset i maj.Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM

För ett år sedan i dag fick jag uppdraget att driva Expressen som tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare, ett uppdrag som blev permanent i februari.

Under året har redaktionen gjort otaliga journalistiska prestationer och Expressens publik har växt vidare samtidigt som det har varit turbulenta tider för oss som mediebolag.

Framåt finns fortfarande utmaningar, men framför allt enorma möjligheter för Expressens unika journalistik.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

”Viruskriget inifrån” av Magnus Falkehed och Niclas Hammarström, granskningen av de slavliknande förhållandena i Malmös restaurangbransch av Johanna Karlsson och IS-rekryteraren som avslöjas med dold kamera av David Baas. Några exempel från Expressens redaktion som vid sidan av starka avslöjanden och reportage de senaste månaderna jobbat för att leverera den mest ambitiösa bevakningen och fördjupningen av coronapandemin.

Den ekonomiska oro som följer i covid-19:s fotspår innebär att företag är återhållsamma med att marknadsföra sig, och därmed påverkas Expressens annonsintäkter både i papperstidningen och digitalt. Det följer på ett 2019 när vi också såg bromsade annonsinvesteringar, då från våra partner i spelbranschen.

Sammantaget har vi en situation där vi gör stora journalistiska insatser i en utmanande ekonomi, och stor nytta av vår vana att driva Expressen på ett dynamiskt sätt. Vi vet hur vi kan satsa och spara samtidigt, och Expressen har därför bättre möjligheter än många andra mediebolag att navigera verksamheten genom turbulenta tider.

***

Expressen är sedan flertalet år den största kvällstidningen i print, men vårt främsta fokus är att ta position som den största digitala kvällstidningen och den ledande digitala nyhetskällan.

För den som inte följer vår bransch i detalj kan det sägas att Expressen och Aftonbladet har mångdubbelt större publik än morgontidningarna och vi är större än public service som har mångdubbelt fler journalister. En förstaposition på kvällstidningsmarknaden innebär alltså detsamma i hela mediebranschen.

Expressens väg mot att bli Sveriges största digitala nyhetsförmedlare har varit utstakad sedan flera år; vi ska möta behovet av att få veta det senaste hos den stora massan. Vi ska vara den nyhetsaktör som alltid har svar på om något har hänt och vad det är som har hänt på ett tydligt och sakligt sätt. Expressens nyhetsrapportering ska vara snabbast och publiken ska själv kunna välja när och hur den tar del av nyheterna, exempelvis i text eller tv.

IS-rekryteraren Ulrika Pape tror att hon ska få ta emot tusentals kronor från en svensk IS-sympatisör, i stället avslöjas hon av Expressens David Baas, och försöker fly hans frågor.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Suravi i Malmö berättade för Expressens Johanna Karlsson om de slavlika förhållanden hon levde under i Sverige efter att ha blivit bortgift med en medelålders man.

För att bli ledande digital nyhetsförmedlare behövs också att den redaktionella miljön är trovärdig och trygg, varumärket modernt och appellerar till alla. Och läsare och tittare ska komma tillbaka till Expressen som nyhetskälla ofta för att både fördjupa och uppdatera sig.

Därför har Expressen vid sidan av vårt dagliga breaking news-fokus gjort en omfattande satsning på originaljournalistik i form av reportage, granskande och grävande journalistik. Det har resulterat i fantastiska publiceringar som berättar om samhällsutvecklingen i hela Sverige och otaliga länder runt om i världen.

Vi har också gjort stora satsningar på ämnesområden som är särskilt viktiga för Expressens journalistiska profil och som innefattar både daglig bevakning och fördjupande, egen journalistik. Ett exempel på detta är vår politikredaktion som i dag levererar nyheter och avslöjanden i alla kanaler på ett sätt som få andra redaktioner, även de med långt större resurser, kan mäta sig med.

Effekten är att Expressen ser en växande och i ökad utsträckning lojal publik, och därigenom förutsättningar för en långsiktigt hållbar medieaffär.

***

Till våra annonskunder som vill ha effekt på sina investeringar levererar Expressen en hög räckvidd och stor träffsäkerhet för marknadsföringsbudskap i en miljö som är trygg för annonsörernas varumärken.

Till våra printköpare gör vi tidningar som läsarna verkligen efterfrågar och aktivt väljer att köpa när de går till butiken.

Mycket spännande är också att den journalistiska strategin har öppnat för nya typer av intäkter genom att vår bevakning och vår originaljournalistik numera också går att betala för att få tillgång till digitalt, i Expressens prenumerationstjänst Expressen Premium.

Expressen Premium drog i gång för cirka ett och ett halvt år sedan och här finns mer av den bästa journalistiken från Expressen, hela mixen av nyheter, nöje, sport och featurejournalistik.

Även för Premium är vår satsning på journalistik som bara Expressen kan leverera en avgörande pusselbit. Premium står för mervärde och fördjupning, den som betalar ska verkligen få mycket för pengarna och genom journalistiken en mer begriplig värld. I Expressen Premiums arbetsgrupp kallas den unika journalistiken för ”ogooglingsbar”, vilket förstås innebär att den inte går att söka upp någon annanstans.

Resultatet är fantastiskt och tjänsten har redan nu runt 100 000 prenumeranter. Därtill har Premium under det senaste året fått flera internationella utmärkelser, bland annat som världens bästa nya tjänst för digitala prenumerationer från INMA.

***

Expressens ambition är alltså att det inte ska gå att hitta snabbare, mer pålitlig nyhetsjournalistik eller bättre fördjupning och berättande någon annanstans. Ett högt satt mål som vi är övertygade är rätt väg genom pandemier och ekonomiska kriser.

Tack till alla er läsare och tittare som följt oss hit och är med oss vidare bortom mitt första år som chefredaktör. På Expressens ogooglingsbara väg framåt.