Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kritikstorm mot DN-annons

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.

STOCKHOLM. En annons i söndagens DN har orsakat en kritikstorm i sociala medier.

Helsidan med reklam för boken ”Invandring och mörkläggning” får kritik för att ge utrymme för en främlingsfientlig annons.

– Jag bedömde att det rymdes inom ramen för vad en debattör bör kunna framföra, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Under söndagen har DN fått såväl frågor som kritik om varför annonsen från Debattförlaget tagits in i tidningen.

Annonsen säger sig berätta "utan skygglappar om Sveriges problematiska invandringspolitik" och radar upp lösryckt statistik om invandring.

– Vi har utifrån vår liberala tradition en generös annonspolicy, som även omfattar ståndpunkter som är skilda från DN:s. Jag tycker denna princip är viktig, inte minst med tanke på DN:s dominerande ställning i debatten, säger chefredaktören Peter Wolodarski.

"I rasistiska propagandans tjänst"

Reaktionerna i sociala medier har varit kraftiga och många uttrycker ett minskat förtroende för tidningen.

Bland annat beskriver journalisten och debattören Helle Klein publiceringen som en rasistannons, och journalisten Alexandra Pascalidou kallar den för en annons "i den rasistiska propagandans tjänst".

– Efter utförliga diskussioner internt bedömde vi att annonsen höll sig inom ramen för vad vi kunde acceptera. Ytterligare en dimension är om budskapet i sig innehåller grova lögner, som ligger utanför acceptabel opinionsbildning, säger Peter Wolodarski.

Fick grönt ljus

Han menar att DN i förra valrörelsen sade DN nej till en SD-annons då den tydligt ingick i en främlingsfientlig kontext.

Men dagens annons fick grönt ljus och enligt Peter Wolodarski har den genomgått en noggrann faktagenomgång inför publiceringen.

– Vi har gått igenom påståendena i annonsen, inte för att ge grönt ljus åt det som hävdas utan för att kunna göra en helhetsbedömning. Tonen är försåtlig och det finns ett antal glidningar och tvivelaktigheter, bland annat görs ingen uppdelning mellan uppehållstillstånd och permanent uppehållstillstånd. Men jag bedömde att det rymdes inom ramen för vad en debattör bör kunna framföra, säger han.

Det är en av bokens författare, Karl-Olov Arnstberg, som har begärt att få annonsera.

Skulle liknande annonser komma med regelbundenhet menar DN att bedömningen kan bli en annan.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.