Kritiken mot Svenonius – efter intervjun med Dietz

Hundratals samlades i Stockholm för att demonstrera.
Margaux Dietz.
Foto: LISA MATTISSON
Skärmdump från intervjun med Dietz.
Foto: Instagram
Irene Svenonius vid barnmorskornas demonstration på tisdagen.
Foto: LISA MATTISSON
Näringsministern Ibrahim Baylan (S) får kritik för att ha ställt upp i ett modeföretags hållbarhetskampanj tillsammans med Dietz.
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Yasmine Winberg, chefredaktör för tidningen Resumé och författare till boken Badfluence som granskat infleuncermarknaden.
Foto: OLLE SPORRONG
Marie Grusell, lektor i media- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Foto: FOTOGRAF JOHAN WINGBORG / FOTOGRAF JOHAN WINGBORG GÖTEBORGS UNIVERSITET KOMM
1 / 7

Finanslandstingsråd Irene Svenonius (M) anklagas för att ducka medier samtidigt som hon intervjuas av influencern Margaux Dietz.

Samtidigt får näringsministern Ibrahim Baylan (S) kritik för att ha ställt upp i ett modeföretags hållbarhetskampanj – även det tillsammans med Dietz.

Experterna tror att det kommer bli mycket vanligare att svenska politiker syns och samarbetar med influencers. 

– Det blir mer en trevlig pratstund, mindre en ansvarsutkrävande intervju, säger Yasmine Winberg, chefredaktör för tidningen Resumé.

Det kommer att bli allt vanligare med olika former av ”samarbeten” mellan politiker och influencers. Det spår Yasmine Winberg, Resumés chefredaktör, samt författare till boken Badfluence om influencer-industrins påverkan på samhället.

– De politiker som är snabba på att förstå den enorma kraft som finns i influencers kommer att bli vinnare, säger hon.

Den senaste tiden har flera exempel trillat in. I veckan intervjuades det moderata finansborgarrådet Irene Svenonius av influencern Margaux Dietz om krisen i förlossningsvården inom region Stockholm. På fredag kommer Dietz att prata med oppositionsborgarrådet Aida Hadžialić (S) om samma ämne. 

Svenonius får kritik intervju

Svenonius har anklagats för att ducka traditionella medier och får kritik för att samtidigt ha valt att intervjuas av influencern Margaux Dietz.

Bland andra Annika Strandhäll, ordförande i S-kvinnor, är kritisk. 

”Vad är detta? Högsta ansvariga politiker för vår tyngsta region duckar alla seriösa ansvarsutkrävande medier mitt under pågående kris och sätter sig i stället med en politiskt märkt influencer? Är det så här @moderaterna tycker det ska fungera?”, skriver Strandhäll på Twitter.

Svenonius pressekreterare Linnea Lundgren ställer sig frågande till kritiken.

– Vi har verkligen tackat ja till alla - vi har suttit i Aktuellt, i Nyhetsmorgon, Expressen, DN, SvD, Ekot, P4, P3…. Jag kan inte förstå den kritiken, säger hon till Resumé.

Näringsminister i Dietz-kampanj

Men även den socialdemokratiska näringsministern Ibrahim Baylan (S) har ifrågasatts när han medverkat tillsammans med Margaux Dietz. 

Dietz driver en hållbarhetskampanj å modeföretaget Na-kd:s vägnar, där Ibrahim Baylan deltar i ett samtal om hållbarhet i ”fast fashion”.

Baylan har inte velat svara på frågor om lämpligheten för en minister att delta i en annonskampanj när han kontaktas av tidningen Resumé.

”Ibrahim Baylan varken är eller har någon ambition att bli en influencer,” skriver hans pressekreterare i ett sms.

Tysk influencer kopplas till valframgång

När politiker medverkar i en influencers kanaler kan de få en helt annan genomslagskraft än i till exempel tidningar och tv, säger Yasmine Winberg-

– Influencers har en relation till sina följare som traditionella medier bara kan drömma om. Det en influencer säger, visar eller gör har ju därmed en oerhörd tyngd oavsett om det handlar om en produkt de gör reklam för eller om de uttrycker en politisk åsikt eller uppmaning, säger Yasmine Winberg. 

Hon tar som exempel den tyska influnecern Rezo som inför förra EU-valet släppte en, vad han kallade, ”destruction video” där han snackade ner regeringspartierna tyska kristdemokratiska partiet CDU och det lokala kristdemokratiska partiet CSU och snackade upp vänsterpartiet Die Linke. Videon fick 12 miljoner visningar innan valet. 

– CDU och CSU gjorde floppval medan Die Linke dubblade antalet väljare. 

Politikern har mest att vinna

Yasmine Winberg menar att det främst är politikern som har att vinna på att få synas eller samtala med en influencer. 

– Här har man en direktlina in till en ung målgrupp som man annars har ganska svårt att nå. Dessutom uteblir ofta de kritiska och jobbiga frågorna som politikern annars behöver svara på i traditionella medier. Det blir mer en trevlig pratstund, mindre en ansvarsutkrävande intervju.

Marie Grusell, lektor i media- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet, är inne på samma spår. 

– Jag tror att politiker kan få en mildare behandling av en influencer jämfört med en journalist, vars uppdrag är ett annat. 

Regionrådet sågar Moderaternas förslag och kräver mer pengar till förlossningsvården.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.