Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kritiken mot SL:s nya kampanj om civilkurage: ”Är det här seriöst?”

Syftet med affischerna är att göra resenärerna uppmärksamma på att man numera kan chatta med SL:s trygghetscentral.Foto: Twitter
Claes Keisu, pressansvarig vid trafikförvaltningen i Region Stockholm.

”Visa kollektivkurage. Titta bort”. De orden pryder SL:s nya kampanj som berättar att deras trygghetscentral nu har en chattfunktion.

Men reklamen har ifrågasatts hårt på sociala medier och flera menar att den sprider ett farligt budskap.

– Vi vill så klart uppmana alla att ingripa så fort något otryggt händer i kollektivtrafiken. Men vi har förstått att det kan vara enklare att chatta än att ta upp telefonen och ringa, säger Claes Keisu, pressansvarig vid trafikförvaltningen i Region Stockholm.

De senaste dagarna har SL kritiserats hårt för sin ”Visa kollektivkurage. Titta bort”-kampanj. Många menar att den uppmanar till att vara passiv i otrygga situationer.

Naturligtvis ska man om man har möjlighet i första hand visa civilkurage och hjälpa den som är i nöd. Det är alldeles för många redan i dag som genom att titta bort lämnar offer helt hjälplösa i en utsatt position”, skriver en person på SL:s Facebooksida. 

Även före detta riksdagsledamoten Caroline Szyber har reagerat på kampanjen.

”Det här blev inte rätt va?!?”, skriver hon på Twitter och postar en bild på reklamplanschen. 

”Förstår att man reagerar”

SL:s presansvarige Claes Keisu berättar att syftet med affischerna är att göra resenärerna uppmärksamma på att man numera kan chatta med SL:s trygghetscentral. 

– Det är inte alltid lätt att ta upp telefonen och ringa när man upplever en hotfull eller otrygg situation mitt framför en i kollektivtrafiken. Då är lättare att titta ner i mobiltelefonen och kunna få hjälp där.

–Vi uppmanar absolut inte till att man inte ska göra något alls. Vi tycker alltid att man ska ingripa. Och nu finns det ytterligare ett sätt att göra det på. 

Håller du med om att det är en olycklig formulering?

 – Jag är inte rätt person att recensera denna kampanj. Men jag kan förstå att man kan reagerar, säger Claes Keisu.

Vad i kritiken kan du förstå?

– Ja, om man bara ser till att det står ”titta bort” förstår jag ju att man reagerar. Det är inte så vi menar. 

Trots att kampanjen har kritiserats har trygghetscentralen sett att aktiviteten i chattrummen har ökat den senaste tiden. 

– Det har ökat väldigt mycket, mer än vi trodde. Vi har ju sett att behovet har funnits sedan tidigare och detta är ju ett bevis på det  

https://twitter.com/CarolineSzyber/status/1314903004424925186https://twitter.com/SignedKrantz/status/1315933464290619393
Hör SL om coronaträngseln i Stockholmstrafiken.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.