De senaste dagarna har SL kritiserats hårt för sin ”Visa kollektivkurage. Titta bort”-kampanj. Många menar att den uppmanar till att vara passiv i otrygga situationer.
”Naturligtvis ska man om man har möjlighet i första hand visa civilkurage och hjälpa den som är i nöd. Det är alldeles för många redan i dag som genom att titta bort lämnar offer helt hjälplösa i en utsatt position”, skriver en person på SL:s Facebooksida.
Även före detta riksdagsledamoten Caroline Szyber har reagerat på kampanjen.
”Det här blev inte rätt va?!?”, skriver hon på Twitter och postar en bild på reklamplanschen.
”Förstår att man reagerar”
SL:s presansvarige Claes Keisu berättar att syftet med affischerna är att göra resenärerna uppmärksamma på att man numera kan chatta med SL:s trygghetscentral.
– Det är inte alltid lätt att ta upp telefonen och ringa när man upplever en hotfull eller otrygg situation mitt framför en i kollektivtrafiken. Då är lättare att titta ner i mobiltelefonen och kunna få hjälp där.
–Vi uppmanar absolut inte till att man inte ska göra något alls. Vi tycker alltid att man ska ingripa. Och nu finns det ytterligare ett sätt att göra det på.
Håller du med om att det är en olycklig formulering?
– Jag är inte rätt person att recensera denna kampanj. Men jag kan förstå att man kan reagerar, säger Claes Keisu.
Vad i kritiken kan du förstå?
– Ja, om man bara ser till att det står ”titta bort” förstår jag ju att man reagerar. Det är inte så vi menar.
Trots att kampanjen har kritiserats har trygghetscentralen sett att aktiviteten i chattrummen har ökat den senaste tiden.
– Det har ökat väldigt mycket, mer än vi trodde. Vi har ju sett att behovet har funnits sedan tidigare och detta är ju ett bevis på det
https://twitter.com/CarolineSzyber/status/1314903004424925186https://twitter.com/SignedKrantz/status/1315933464290619393