Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kritik väcktes internt mot granskningarna

Islamisten är skriven hos reporterns mamma, avslöjar Doku.
Publiceringarna om Raad Al-Duhan både hyllades och kritiserades internt på Sveriges Radio.
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Raad Al-Duhan klassas som ett säkerhetshot.
Foto: JORGEN SVENDSEN / ARBETARBLADET
Ekots chef Klas Wolf-Watz
Foto: Sveriges Radio / Pressbild

Publiceringarna om Raad Al-Duhan både hyllades och kritiserades internt på Sveriges Radio. 

Flera mångåriga medarbetare ansåg att granskningen var för okritisk gentemot den utpekade islamisten, enligt uppgift till Expressen. 

– Jag minns inte att det förekom någon sådan kritik mer än att det alltid förs en diskussion på en redaktion om det som publicerats, säger Ekots chef Klas Wolf-Watz. 

Raad Al-Duhan klassas som ett hot mot rikets säkerhet av Säkerhetspolisen och ska utvisas ur landet enligt Lagen om särskild utlänningskontroll. Men i Sveriges Radios granskning av LSU-hanteringen kom Raad Al-Duhan lindrigt undan, ansåg flera av Ekots egna medarbetare. Enligt uppgift till Expressen förekom det kritik mot publiceringarna redan när granskningen gjordes. 

Det fanns åsikter om att reportern var alldeles för partisk i rapporteringen kring Raad Al-Duhan. Under onsdagen avslöjade tidningen Doku att reportern har en privat relation med Raad Al-Duhan. Han är skriven hemma hos reporterns mamma, men har enligt uppgifter till Expressen bott hos reportern. Reportern uppger att de är vänner. Efter avslöjandena har den interna kritiken blossat upp på nytt. 

”Släppte yrkesetiken”

Enligt en person som hade stor insyn vid arbetet på Ekot under publiceringarna ska det framför allt ha varit mångåriga och erfarna journalister som framförde kritik mot inslagen. Medarbetarna ifrågasatte hur granskningen klarat sig igenom SR:s egenkontroll. 

Hur högt upp i hierarkin nådde den här kritiken? 

– Det skulle förvåna mig mycket om det här inte nådde redaktionsledningen eftersom många anser att de här publiceringarna var direkt oansvariga. 

Åsikterna om granskningen tycks ha gått isär på redaktionen. En tidigare medarbetare säger till Expressen att reportaget hyllades på ett av morgonmötena, medan andra har varit mycket kritiska. 

Vid ett tillfälle ska en diskussion uppstått om ett inslag överhuvud taget skulle sändas, med hänvisning till att det riskerade skada Sveriges Radios trovärdighet. 

– Det är fruktansvärt hur den här reportern släppt hela sin yrkesetik, men det var cheferna som släppte igenom en dålig granskning. Det går inte bara att skylla på den här reportern, säger en person med god insyn i Ekots redaktion. 

Ekots chef och ansvarige utgivare Klas Wolf-Watz som var tillförordnad Ekochef när granskningen gjordes säger att han inte minns vilka diskussioner som förekom i samband med publiceringarna. 

Nåddes du eller någon annan chef av missnöjet? 

– Jag minns inte att det förekom någon sådan kritik mer än att det alltid förs en diskussion på en redaktion om det som publicerats. Jag minns inte att det skulle ha varit några diskussioner utöver de vanliga i det här fallet. 

Skulle du minnas om det var så? 

– Ja, när det blir diskussioner av större art då minns man det, men alla redaktioner med bra klimat har den typen av diskussioner kring journalistiken. 

Uppgiften om att det var diskussion om ett inslag skulle sändas är inte heller något som Klas Wolf- Watz kan dra sig till minnes. 

– Det är inte helt ovanligt att sådana diskussioner uppstår, så det är inte självklart att det når högre chefer.

Kritiken mot Sveriges Radio kommer både utifrån och inifrån. En medarbetare i radiohuset som Expressen talat med säger att många är oroliga att Dokus avslöjande kommer att skada förtroendet för public service. Reporterns relation till Raad Al-Duhan växte fram samtidigt som hon fortsatte att rapportera om och diskutera hans fall. 

I juli 2020 medverkade reportern i ett längre inslag om när Raad Al-Duhans fader imamen Abo Raad krävde staten på skadestånd. En stämning som Justitiekanslern sedan avslog i mars, men då utan uppföljande rapportering i Sveriges radio. 

Men Klas Wolf Watz säger att han inte ångrar publiceringarna. 

– Vi har gjort en genomgång av publiceringarna. Jag har landat i att jag står bakom dem. Jag kan också säga att det faktum att de är tillgängliga gör att alla kan ta del av dem och bilda sig en egen uppfattning. 

Vissa vi talat med menar att ni borde varit mer transparenta med varför reportern fick sluta, inte minst mot de egna medarbetarna. 

– Personalärenden pratar vi inte om publikt eller offentligt. Jag som chef gjorde bedömningen att det här var ett personalärende och jag var därför förhindrad att säga något. 

Men är det bara ett personalärende när det också handlar om trovärdigheten för Sveriges Radio och er journalistik? 

– Den bedömning jag gjorde var att det var ett personalärende. Jag kan förstå att man kan ifrågasätta det. Ekot vill rapportera nyheter, det är det vi gör. Men vi måste också ta ett ansvar för vår personal och den bedömningen gjorde jag då. 



◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.