Landet Mexiko riktar officiell kritik mot den populära klädkedjan Zara, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Klädkedjan – med fler än 2 000 butiker världen över – anklagas för kulturell appropriering. Det vill säga när en person eller ett företag exploaterar eller anammar särdrag från en annan kultur.
Utöver Zara pekas även klädkedjorna Anthropologie och Patowl ut i ett brev som skrevs under och skickades ut av Mexikos kulturminister Alejanda Frausto.
Syftet med brevet var att kräva en ”officiell förklaring på vilka grunder de har privatiserat gemensam egendom”.
Enligt Mexiko använder sig Zara av mönster och tryck som distinkt påminner om de som förekommer bland mixtekerna, en inhemsk folkgrupp i landets södra delar.
Det mexikanska kulturdepartementet har lagt upp det öppna brevet till klädkedjorna på Twitter.
https://twitter.com/cultura_mx/status/1398459079652089857Zaras svar på kritiken
Den spanska spansk textilkoncernen Inditex, som äger Zara, skriver i ett svar till nyhetsbyrån Reuters:
”Designen i fråga var inte på något vis medvetet lånad eller influerad av konsten bland mixtekerna i Mexiko”.
Nyhetsbyrån Reuters skriver vidare att frågan om kulturell appropriering bland kläddesigners – ”som profiterar på att implementera kulturella uttryck utan att erkänna dess ursprung eller kompensera folkgrupper” – har varit en omdiskuterad fråga i Mexiko på senare år.
Så sent som 2019 riktade Mexiko anklagelser mot modehuset Carolina Herrera.
Företaget hävdade då att den aktuella kollektionen var ”en hyllning till Mexikos kulturella rikedomar”.