Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kritik mot turkisk tidning efter dådet: "Propaganda"

Hürriyet använder bilder från söndagens kärleksmanifestation på Sergels torg tagna ur sitt sammanhang. Foto: Hürriyet
Turkietkännaren Michael Sahlin kallar det "ett väldigt oblygt grepp" och "ett billigt knep". Foto: Niklas Larsson / BILDBYRÅN

Den turkiska tidningen Hürriyet använder bilder från söndagens kärleksmanifestation på Sergels torg i ett tv-inslag.

Men sammanhanget är ett helt annat:

Imponerande röstsiffror för turkisk folkomröstning utomlands.

– Ett billigt propagandaknep, säger Turkietkännaren Michael Sahlin.

Turkiet närmar sig val. Den 16 april håller landet en folkomröstning om en ny författning, som ger president Recep Tayyip Erdoğan mer makt.

Men utlandsturkar har redan röstat.

I en artikel och ett tv-inslag berättar en av Turkiets största tidningar, Hürriyet, om hur många turkar som har tagit sig till valurnorna utomlands. Enligt tidningen har drygt 1,4 miljoner turkar i totalt 57 länder redan röstat om den nya författningen.

Man skriver om "anmärkningsvärda resultat" i Tyskland, Luxemburg och Nederländerna.

Använder bilder från Sergels torg

I ett tv-inslag som handlar om hur många som har dykt upp till förhandsröstningen utanför Turkiet använder man en drygt 30 sekunder lång filmsekvens från Sergels torg – och från den kärleksmanifestation som hållits i hjärtat av Stockholm.

Rubriken är "Den sista valdagens intensitet i vallokalerna utomlands".

Det var i söndags som tusentals personer samlades på Sergels torg för att hedra de offer som dog i terrorattacken i fredags.

 

LÄS MER: Långläsning: Turkiets president – älskad och hatad

 

Att bilderna har tagits helt ur sitt sammanhang har fått kritik.

"Skandal" och "propaganda för Erdogan" skriver man på Facebooksidan "Turkiska statens rätta ansikte".

Turkietkännaren Michael Sahlin kallar det "ett väldigt oblygt grepp" och "ett billigt knep".

Expert: "Groteskt vriden valpropaganda"

– Jag ler lite åt hur groteskt vriden valpropaganda i Turkiet även har kommit att omfatta Sverige. Jag har sett mycket sådana där saker så jag är inte ett dugg förvånad, säger han.

Han beskriver en hätsk valkampanj inför omröstningen i Turkiet. Men i Sverige har intresset varit svalt.

Enligt Michael Sahlin har Sverige 36 000 röstberättigande turkar, varav mindre än hälften har röstat.

"Skandal" och "propaganda för Erdogan" skriver man på Facebooksidan "Turkiska statens rätta ansikte". Foto: Yasin Bulbul / AP / TT

– Det har inte varit någon rusning så försök att illustrera det med bilder från Sergels torg blir missvisande. Det är ett nästan rörande billigt knep för att suggerera något.

 

LÄS MER: 30 000 kurder tågade i protest mot Erdogan

 

Förvånad över tidningen Hürriyet

Samtidigt är han överraskad över att det är just Hürriyet som visar bilderna. Han tror att det kan röra sig om ett misstag.

– Hürriyets chef har varit under stark press och det har varit bråk mellan honom och regimen. För att freda sig har han deklarerat neutralitet i folkomröstningen, säger Michael Sahlin.

Han fortsätter:

– Jag tycker att det är ett billigt propagandaknep och är förvånad över att tidningen Hürriyet som jag vet eftersträvar att hålla rent gör en sådan här grej. Därför är jag benägen att tro att det är ett redaktionellt misstag snarare än ledningens policy.

Han har också svårt att förstå vad man skulle kunna uppnå med att så tydligt ta bilder ur sitt sammanhang.

"Vet inte var Erdoğan hittar på"

Om författningsomröstningen säger Michael Sahlin.

– Det finns fyra alternativ. Ett knappt nej eller ett klart nej, ett knappt ja eller ett klart ja. I båda fallen om det vippar kring strecket blir det en svårhanterlig situation. Det kommer att ifrågasätts.

De senaste undersökningarna visar på en knapp ja-seger. Det vill säga mer makt till Erdoğan.

– Man vet aldrig. Det blir dramatiska konsekvenser om det blir ja men också om det blir nej för då vet man inte var Erdoğan hittar på. Det är lite pest och kolera, säger Michael Sahlin.

Det aktuella klippet har under dagen tagits bort från tidningen Hürriyets hemsida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!