Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kritik mot Operan efter rasistisk reklam

Här är reklamen från Kungliga Operan som fått kritik för att vara rasistisk.

"Vi är inte välkomna i kultursektorn och absolut inte till Operan", säger Araia Ghirmai Sebhatu, som är en av dem som kritiserat reklamen.

På sin reklamaffisch för Svansjön har Kungliga Operan bild på en vit fot som trycker mot en svart man. Efter att stark kritik riktats mot bilden, som man menat varit rasistisk, plockar Operan nu bort den.…

– Vi är inte välkomna i kultursektorn och absolut inte till Operan, säger Araia Ghirmai Sebhatu, som är en av dem som riktat kritik.

På reklamaffischen för Kungliga Operans uppsättning av Svansjön ser man en vit fot som trycker ner en svart persons huvud. Bilden har av många uppfattats som stötande och under torsdagen fick kungliga Operan stark kritik. En av de som reagerat är Araia Ghirmai Sebhatu, grundare av organisationen Black Coffe som samlar svarta, feministiska afrikansvenskar.

– Det som fick mig att agera var det uppenbart våldsinspirerade bildspråket. En svart man som får sitt ansikte nedtryck av en vit fot. En bild som påminner om hur vi psykiskt och fysisk misshandlas i Sverige för att vi är svarta. Hot- och hatfall mot afrikansvenskar har ökat med 41 procent, säger han och fortsätter:

– Bilden påminner om attentatet i Trollhättan där den afrikansvenska ungdomen blev nedhuggen och mördad av den högerextrema terroristen.

Hans kritik mot bilden spreds snabbt i sociala medier och snart stod många på hans sida. Även kändisar som Adam Tensta har reagerat. På sin Facebooksida skriver han "Ser ni mönstret? Operan som redan är en av de mest konservativa institutioner "vi" har, väljer att porträttera en mörkhyad person på detta sätt."

Under onsdagen meddelande Kungliga Operan att bilden kommer att tas bort från deras skyldfönster. De ber också om ursäkt om någon tagit illa vid sig.

Hur tänkte ni kring bildvalet?

– Vår intention var att visa ett intimt kärleksmöte ur det konstnärliga verket Svansjön av koreografen Mats Ek. Mannen på bilden är en av Kungliga Balettens bästa dansare varför han har fått rollen som prinsen och syns på affischen, säger Torbjörn Eriksson, press- och informationschef På Kungliga Operan.

Vad ville ni signalera?

– Den vill visa ett intimt möte mellan prinsen och svanen.

Kan ni förstå kritiken?

– Eftersom vi har fått reaktioner och frågor om bilden har vi valt att ta bort den från vårt skyltfönster. När den, som här, är tagen ur sitt sammanhang har vi förståelse för att den kan upplevas som problematisk.

Hur arbetar ni kring mångfald och representation?

– Vårt danskompani består av dansare från hela världen, 25 olika nationaliteter. Vi arbetar aktivt för att öka tillgängligheten till verksamheten och att Operan ska vara öppen för alla.

"Vi är inte välkomna i kultursektorn"

Araia Ghirmai Sebhatu menar att det är bra att Kungliga Operan agerade snabbt, men att det inte räcker i längden.

– Det är bra att de ytligt visar sig lyhörda och agerar efter det, och snabbt. Nu återstår det att se om de är intresserade av att vara lyhörda i sin personalpolitik som uppenbart är bristfällig då en sådan här bild kan gå igenom så många lager utan att någon reagerar i organisationen innan bilden kommer ut i offentligheten, säger Araia Ghirmai Sebhatu.

Att just Kungliga Operan använder sig av en bilden menar Araia Ghirmai Sebhatu är ytterligare ett bevis på rasismen och afrofobin inom i den svenska kulturvärlden.

– Vi är inte välkomna i kultursektorn och absolut inte till Operan. Bilden är också symptomatisk för hur afrikansvenskars villkor ser ut på arbetsmarknaden i övrigt – vi dominerar låglönarbetena och har den mest markanta lönestagnationen av alla grupper. Våld mot afrikaners kroppar, säkerhet och villkor är helt acceptabelt enligt den här bilden.